30. november 2015

Duse drømmer


Jeg er en av dem som setter pris på gult i hagen. Solens farge har fått en plass i utvalgte bed, slik at solen altid skinner på jorden når den glimrer med sitt fravær på himmelen. I flammebedet hersker den sterke gulfargen sammen med andre knallfarger. 
I dag vil jeg dedikere plassen til den duse og myke gule fargen, som lever side om side med hvitt i et eget bed. Irisen 'Butter and sugar' slo ut i blomst for første gang i år (etter tre år). Vel verd å vente på.


Den herdige og skyggetålende rosen 'Aicha' er blitt en favoritt. Den har begynt å bre seg både i høyden og bredden allerede.Til høyre en Kransvakkerøye.


I år ble liljene mine puslete. Flere av dem som ikke blomstret heller. Vet ikke om jeg kan 'skylde' på den kalde sommeren eller hva? De har iallefall ikke manglet gjødsling og stell. 'Yelloween' kom med noen blomster.


Den søte akeleien 'Biedermeier' kom også kun med noen få blomster, men de er til gjengjeld så fiiiine at jeg tilgir:) En ny navnløs lavtvoksende valmue som jeg kjøpte på restesalg. Så sart og lysende gjennomsiktig. Noen som kjenner navnet på denne?


Evigkjære Ringblomsten er slående vakker i denne duse fargen. De franske kongslysene som jeg sådde for en del år tilbake vokser og gror. De må holdes litt under kontroll for ikke å overta hele hagen:)


Til slutt ryllik 'Terracotta', som går fra lys gul til fersken/rosa. Har plantet den i ulike farger de siste årene, men de vil seg ikke helt på Enerhagen. Tror vinteren tærer på dem. Jeg nyter dem så lenge de varer og gir som vanlig, aldri opp å få de litt 'vanskelige' til å trives.

Deilig med duse drømmer i hagen.

Ha en  myk og god uke alle sammen!




8 kommentarer:

  1. Hei!
    Innmari fine bilder. Jeg liker veldig godt denne sarte gule fargen. 'Butter and Sugar' er veldig lett å dele (etter noen år 3-4).
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  2. Ditto :-)) Veldig lekre bilder! Fin uke til deg :-))

    SvarSlett
  3. "Ikke noe skal forkastes når det mottas med takk." Jeg kom på dette ordet fra 1.Tim 4:4 da jeg leste denne hyllesten til gule blomster og roser! Så nydelig du fanger inn skjønnheten her! Herlig innstilling: "Jeg nyter dem så lenge de varer og gir som vanlig, aldri opp å få de litt 'vanskelige' til å trives." Tiltredes!!

    SvarSlett
  4. What beautiful photos! I love soft yellow in the garden! I have 'Butter and Sugar' Iris in the garden as well, and the color of the blooms are so beautiful though it seems to bloom for such a short time. The color of that poppy is gorgeous! So delicate!

    SvarSlett
  5. Den lysgule fargen er elegant. Min iris blomstret også for første gang i år, og jeg fikk ogå øynene opp for lys gul ryllik. Vakre blomster og bilder!

    SvarSlett
  6. Jeg liker også gult, men helst helt lysegult, som for eksempel voksklokke, som jeg fortsatt ikke har, men neste år skjer det kanskje.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. For en fantastisk pakke i posten, med frø fra Enerhagen!! Jeg ble så glad!!:) Du er så raus og skriver så fint. Dette var utrolig spennende frø. Gleder meg til å så dem!! Du skal få noen frø sendt over. :D

    SvarSlett
  8. Nydelig utvalg av den skjønneste gulfargen som jeg synes passer sammen med det meste av andre farger! Kjenner at jeg er veldig klar for ny hagesesong! Ha en fin avslutning på året! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett