13. april 2017

Månedens bilde - Blommig fredag


'Månedens bilde' er denne ukens tema i Blommig fredag. Med den herlige vårblomstringen som brer om seg i hagen nå, kunne jeg ikke nøye meg med et bilde. Det yter ikke rettferdighet til de som ikke fikk bli med. Helena har heldigvis gitt oss et stort tolkningsrom.

 

Selv om påsken ikke har vært av det varmeste slaget, så skrider våren frem. De tidlige skjønnhetene er kommet. Våriris har en kjær plass i mitt hagehjerte. Her er
Iris Reticulata 'Cantab' og 'Purple Gem'.


Den hvite blåveis en som jeg fikk av en hagevenn for en del år tilbake ser ut til å ha etablert seg godt. Må stadig bort å beundre den. Så har vi jo dronningen av dem alle, som troner høyest på denne tiden; Fritillaria 'Raddeana'. Er hun ikke praktfull?

  

Scilla lyser opp med sin skarpe blåfarge og jeg minner meg nok en gang på at jeg skal plante hemningsløst mange denne høsten. Lungeurten vokser i svære klynger ute i skogen og et par har fått komme inn i hagen. Ser så uskyldig ut, men jeg må holde den under kontroll så den ikke overtar bedet.

Jeg velger meg april mens jeg venter på mai du skjønne milde.
Nyt og del flere månedens bilde(r) hos Blommig fredag

Alt godt for helgen som kommer!

20 kommentarer:

  1. Hei. Nydelige bilder. Fritillaria "Raddeana" er alldeles nydelig. Jeg kan ikke se tegn til lungeurten min. Synd. Må få skaffet meg en ny. Ha det godt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Så vackert! Din Fritillaria är helt magisk, så himla fin. Tack för alla fina bilder som man blir glad av.
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvarSlett
  3. Åhhh vilka ljuvliga bilder...jag bara njuter :)
    Ha en skön fredag, här blåser det iskalla vindar!
    Kram Titti

    SvarSlett
  4. Vackra vårblommor, och visst är scillan underbar. Fick några tuvor för några år sedan, och de sprider sig fint. Härligt med vackra vårblommor.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  5. Så mycket fint som blommar hos dig! Fritillaria 'Raddeana' är verkligen en riktig skönhet. Nu hoppas vi på att våren kommer på allvar.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvarSlett
  6. These are so lovely, and so cheery!

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder! Det er vanskelig å velge hvem som får være med ja. Lungeurt er så fine, men de må holdes i ørene, ja ;)

    God helg, Jannicke!

    SvarSlett
  8. Dejlige billeder! Fritillariaen er en lækkerbisken, men jeg vælger nu alligevel den lille hvide anemone som min favorit.
    Også god weekend til dig!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Veldig lekker fritillaria! Det er nå på våren vi skulle plante vårløk, er så lett å se tomme plasser. Ha en fin kveld og helg, Jannicke.

    SvarSlett
  10. Nog får vi kalla temat för månadens bilder istället? Tänk om du bara visat en av alla dina fantastiska vårblommebilder! Det är verkligen härligt att få komma så här nära blommorna i datorn, när det blåser kalla vindar där ute.
    Önskar dig en skön helg.

    SvarSlett
  11. Vakker Fritillaria ! Ellers er jo alle vårblomstene vakre da.
    Jeg sliter nok mer med scilla, enn med lungeurt, den kommer opp overalt..
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlett
  12. Underbara bilder och jag älskar också F raddeana. Jag tog frön i höstas och nu har jag en liten skog i en kruka - det blir jag glad av. En matta av scilla är en underbar dröm.

    HA en fin helg! Carina

    SvarSlett
  13. Visst er hun flott, men sannelig er det mye som konkurrerer!

    SvarSlett
  14. A wonderful collection of springflowers....
    Love greetings, Karin

    SvarSlett
  15. Så muntre bilder! Herlige vårfavoritter. Nå har jeg sådd (forspirt) samtlige frø fra deg, også zinnia. Forresten, valmuen skal jeg så på friland. Regner med all forspiringen vil gjøre underverker, siden frilandssåing er litt sjansespill her pga en del vårregn. Har noen riddersporefrø til deg også. Er veldig spent på å se alle de fine sortene! Og regner med den rosa nelliken fra i fjor blir fin!!

    SvarSlett
  16. En ting til, ridderspire summer skies har jeg fra tidligere år, sådd av frø fra deg, pg tror det er den som er i gang for fullt ute i vårhagen!

    SvarSlett
  17. Så underbara vårbilder man blir så glad över att se dem .Något som man inte kan komma i från är att det är en underbar tid att vara inne i vårens tid som vi är just nu.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  18. Wunderschöne Frühjahrsblüher hast du fantastisch abgelichtet.
    Das ist eine sehr schöne Fotoserie.
    Liebe Grüße, Karin

    SvarSlett