4. desember 2018

Feeling blue.....and purple


Det er en stund siden jeg har blogget. Livet har vært litt travelt og andre ting har krevd min tid. Så må jeg innrømme at jeg går litt i dvale i november. Det er en måned jeg ikke er så begeistret for og tiltakslysten er noe redusert. Men jeg har vært inne og kikket på innleggene til dere trofaste hagebloggere. Godt at noen holder koken, når andre blir tatt av novembermørket i dobbel forstand:) 
Tusen takk for det.


I disse tider passer det jo med temaet "feeling blue' .....and a little purple.
Tilbakeblikk gjør alltid godt for sjelen.  


Riddersporer er noe av det mektigste hagen har å by på og det har etterhvert blitt mange velfylte tårn i ulike farger hos meg. Her er 'Summer Skies' og 'King Arthur'. 



Favoritten over alle riddere er nok 'Pagan Purple'. For et blikkfang!


 Kattemynte - Nepeta Yunnanensis 'Blue dragon'


Humlene elsker å ta på seg Stormhatt. Evig summing rundt denne vakre, men enn så giftige stauden. Knallblå Kornblomster får man jo slett ikke nok av. De lyser i engen den lille helt frem til frosten biter kraftig fra seg.



Kransveronica er en sikker vinner. Utrolig nok har jeg funnet et bilde hvor den ikke er fullstendig bekledd med lykkelige humler. Til høyre en gammel og navnløs Klokke av et eller annet slag.


'Schwellenburg' er absolutt den fineste av alle mine Salvier, som det for øvrig begynner å bli en del av på Enerhagen. Den blomstrer utrolig lenge og trives godt i selskap av en langlivet Lavendel.

Nå føler jeg meg allerede litt mindre 'blue'..... 

Ha en god uke alle sammen!








10 kommentarer:

  1. Hei.
    Riddersporer er majestetene i hagen. Er begeistret for blått. Nydelig farge på dine. Kornblomster skal jeg så mer av til neste år. Enkle, men så dekorative.
    God uke til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder i blått og purpel, kjekt å se når det er mørkt ute.

    ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Hej Jannicke!
    Härliga bilder, som piggar upp. December började lika grå och trist som november slutade, men idag har vi solsken. Riddarsporre är en favorit , det blir några nya varje år, och så har jag lyckats så dem också. Fina blå nyanser.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  4. Et dejligt indlæg med blå blomster. Jeg tror, vi er mange, der holder af de blå. Min favorit er den navnløse klokkeblomst, den har en meget smuk blå farve. ‘Schwellenburg’ har jeg aldrig hørt om, men den ser spændende ud, den må jeg have googlet.
    Hav det godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  5. Börjar fundera på var i Norge du bor... Varför? jo jag älskar riddarsporrar men tycker de är svåra att få att leva över tid. Och salvia vill också försvinna ibland första vintern och ibland några år senare. Kanske får min trädgård mycket mer vinterväta och mindre tjäle och snö??

    Vackra växter oavsett och tack för tipsen :) Vi har nog alla dippar ibland antingen en viss månad eller av andra orsaker.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  6. Så vackra fotografierna! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Ja, man er riktig trøtt i november. En skikkelig blues-måned. Hjelper med litt jul og vinterstemning :)
    Og deilige tilbakeblikk!

    SvarSlett
  8. Nydelige blomster i blåtoner.

    Vivi

    SvarSlett