18. juni 2019

Allmektige Akeleier


Akeleietid er høytid på Enerhagen! Min begeistring mangler ord for disse skjønnhetene.
Mange av dem har vaiet på engene og i villnisset lenge før min tid. Jeg har plantet flittig over i bedene og supplert med et utall nye gjennom årene. Frø fra rause hagevenner er også en del av 'samlingen'. 


Den rosa er eldgammel mens Hvit og Svart 'Barlow' er av nyere dato.




Makalause og navnløse.



Denne lurer jeg på om er fra frø jeg sådde for et par år siden. Rålekker form og farge.



'Bordeaux Barlow' til venstre og atter et bilde av 'White Barlow'.





Akeleier er virkelig allmektige. Hos meg får de spre seg og dukke opp akkurat hvor de vil. De byr stadig på overraskelser med å frøså seg i nye farger.  
Hagen blir rikere med Akeleier synes jeg.

Alt godt til dere.


7 kommentarer:

  1. Så flotte akeleier du har, Jannicke! Jeg har også fått dilla på disse (igjen) nå. Har et område hvor de får lov å utfolde seg, ogdet er så spennende å se hva som dukker opp.'Bordeaux Barlow' har jeg aldri sett før. Helt nydelig!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Hei Jannibele!
    Første årene jeg hadde hage, syntes jeg at akeleier ikke gjorde noe av seg. Nå har jeg forandret mening, og er sjarmert av disse yndighetene. Jeg er imponert over akeleie-samlingen din!
    Moona i Hagen på Haugen

    SvarSlett
  3. Hei.
    Fantastiske bilder du viser oss.
    Så mange forskjellige du har. Den svarte barlow er nydelig. Får mer og mer sans for mørke farger i hagen.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Hej Jannicke!
    Visst är de en favorit i min trädgård också. Alltid spännande att upptäcka nya färger. Barlow är en favorit, i alla färgnyanser. I år är de extra stora och fina.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  5. Vakreste "ugresset" som finnes! Var vel min første hageforelselse, akeleiene. De er jo så flinke til å skape fantastiske fargekombinasjoner helt selv.

    SvarSlett
  6. Jag gillar dessa så fina mamseller som Aklejor är jag har den vinröda varianten i en rabatt där har de förökat sig och det har blivit så fint där.Jag har även den vita plus ett antal till en som skulle vara vit och blå men visade sig vara gul och då blev jag jätteglad för en sådan hade jag aldrig sett förr.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  7. Og i år har de vært virkelig flotte! Frøspredningen av bl.a. Black Barlow har fått denne skjønnheten til å dukke opp både her og der. Herlige planter du viser fram!

    SvarSlett