4. august 2017

Ranke riddere og litt flammer



Riddersporen er et fantastisk skaperverk. Ranke søyler overfylt av de vakreste blomster. Ikke rart at dette er en yndet plante i mange hager, så også i min. Det har tatt litt tid å få de til å trives ordentlig og flere har gått tapt underveis. Men nå har jeg kåret noen trofaste riddere av Enerhagen.


'Pagan Purple' er i en klasse for seg. De lekreste sjatteringer av blått og lilla. Et mesterverk, rett og slett!



Det er ingen godt bevart hemmelighet at jeg har stor sans for flammer i hagen. Det skaper energiske kontraster til de mer dempede og rolige fargene. Akkurat sånn jeg liker det. Hagen gjenspeiler jo livet på så mange vis.


Helenium 'Moerheim beauty', min aller første plante på Enerhagen lever i beste velgående. Hun har en helt spesiell plass hos meg. For et dansende flammehav!




Rosene 'Flammentanz' og 'Santanta' har klatrekonkurranse. De er begge vinnere!

Fortsatt god sommer til dere alle sammen.

18 kommentarer:

  1. Nydelige riddere! Som deg så sliter jeg også litt med disse, men prøver igjen. En kan jo ikke gi seg!
    Moerheim Beauty har jeg kjøpt i år, og den har aldri tiltalt meg før i år. Det er rart hvordan smaken endrer seg :)

    God helg, Jannicke!

    SvarSlett
  2. Så lekkert og så frodig! Herlig :-)) Jeg har gitt opp de høyeste sortene men noen riddersporer må jeg jo bare ha i hagen?! God helg!

    SvarSlett
  3. Så vackra dina riddare är :) Precis som du skriver så har jag upplevt att de är lite svåra att etablera och sen få så där riktigt stora som de kan bli. Men det är värt besväret. Bilderna av rosor och helenium är urläckra - färgskala som passar perfekt så här års.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  4. Hei. Lekkert og frodig hos deg. Riddersporer er majestetiske. Mine knakk i år dessverre. Moerheim beauty trives ikke hos meg av en eller annen grunn. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Nydelige riddere! Har blitt en stor favoritt hos meg også :-)
    Jeg bare elsker bildene dine med røde roser og vakre solbruder og stiller nok i samme gruppen som deg med å like flammedans i hagen! Bildet den ble favoritten i dag, den er til gjengjeld studert x antall ganger...
    Ha en fortsatt fin sommer i Enerhagen:-)

    SvarSlett
  6. Åh vad jag gillar din trädgård. Så himla fint med riddarsporrarna och Helenium.
    Tack för inspirationen.
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Ja, de staselige riddersporene bre må være med i en hage! Og selvfølgelig en slik knallblå sort. Supervakker Helenium! God sensommer :)

    SvarSlett
  8. Så frodig og fint det er hos deg :-) Utrolig vakre riddersporer. Må nok prøve Helenium igjen når jeg ser dine flotte bilder.
    Ha en fin helg!

    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  9. Hei Jannicke

    Dejlige farver - klare og tydelige - nej, det behøver ikke at være pastelfarver det hele:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  10. Smukt ser der ud i Enerhagen lige nu. Nyd sommeren!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  11. Lovely late summer colours. Groetjes Hetty

    SvarSlett
  12. Nydelige riddere!! Jeg har kun fått til en eneste i år... enddl bukket under i vinter, men må bare trø til igjen og så. De er jo så fine:)

    SvarSlett
  13. Such beautiful flowers !!
    Happy weekend !

    SvarSlett
  14. Å så fine!

    Jeg hører nok til blant de som ikke får til riddersporer. Det er for mye vind her, og jeg rekker aldri å binde dem opp i tide. Samme med stokkroser dessverre.

    Flammentanz er jo en av grunnene til at august er den beste måneden i året. Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  15. Nydelige riddersporer!
    Jeg var egentligaldri så glad i blått - men har funnet ut at det er fint. Jeg elsker også flammefargene. Nydelige bilder!
    Lena

    SvarSlett
  16. Det blomstrer så fantastisk flott hos deg! Og hver August når jeg ser dine Helenium...så kommer jeg på at DE har jeg ikke anskaffet meg i år heller:)...ja,ja får nyte dine:)
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  17. Riddersporer er nydelige! Her trives dem ikke pga for mye vind, men jeg har lyst til å prøve dvergsorter. Ha en fin uke.

    SvarSlett