6. oktober 2017

Oktoberhagen


Du milde oktober! Mulig hagehukommelsen svikter fra år til år, men jeg kan ikke minnes at høsten har vært så snill på lenge. Ikke en frostnatt å spore så langt og sommerfargene nekter å la seg knebøye av høstens ild.
Bare se på rosen "Romance". Den står som en fakkel og lyser med sin prangende rosafarge.

Den har umåtelig godt selskap av en riktblomstrende Høstkrage.


'Princess Alexandra of Kent' ble flyttet for et par uker siden og feirer med to søte små på tampen.
'Rhapsody in blue' ble flyttet i vår og takker meg for bedre levekår med en bonusrose. Scabiosaene som jeg sådde i år kom veldig sent og ikke i rikt monn, som jeg hadde satset på.

 Jeg pleier å klippe ned noen av Storkenebbene i håp om atter en blomstring. 'Orion' svarte godt på det. 'Patricia' trenger overhodet ingen nedklipp. Hun blomstrer uavbrutt til frosten kommer.

 
Hadde helt glemt at jeg plantet løken Crocus Speciosus Album. Du så skjønn den ble. Til min store glede blomstret en av mine tre Høstormdruer for første gang. Nyter å gå forbi og snuse inn den herlige duften av den. Så må jeg stryke den over kinnet mitt. Den er så myk og lodden. 

 Cosmos svikter aldri (eller jo, i fjor gjorde de det).

 
Frøene jeg sådde med Torskemunn - Linaria har virkelig blitt en favoritt. Har blomstret så rikt og blitt høye og fyldige. Fikk en søt liten potte med Cyclamen. Jeg har ikke hatt blikk for disse tidligere, så kjekt å bli introdusert for dem av en raus nabo.

  Fremdeles er det liv i engen den lille. Betagende med blå kornblomst og rød linblomst.
Takk for en myk og mild overgang til høsten kjære Enerhagen!

Riktig god oktoberhelg til dere alle!





15 kommentarer:

  1. Vakre høstblomster hos deg! Romanze kjøpte jeg i vår, og håper den overlever vinteren.
    Nydelig scabiosa, og den du viser ligner veldig på en jeg har. Tror de finnes i rosa og blå i den varianten. Det finnes flere andre også, for jeg sådde noen somvar hvite.

    God helg, Jannicke!

    SvarSlett
  2. Det blommar ju som mitt i sommaren hos dig, jättefint och uppskattat nu på hösten.
    Fin helg till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
  3. Hei Jannicke

    I Danmark tror jeg høsten er ret normal indtil videre, men her i Sverige har den været super mild, vi har først fået nattefrost i disse dage.

    Dejligt når haven kvitterer med så flotte blomster, så bliver man glad!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  4. Hei Jannicke. Jeg kjøpte rosen romanze nå i høst. Er spent på den. Tenk å være ute i oktober og hagen ser sånn ut. Lykke. Her har det vært så mye regn og vind at det er ikke mye som blomstrer. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Å så härliga bilder! Har faktiskt tänkt på att det har blivit värt att odla dahlior numera. Förr inte så många år sedan brukade det alltid bli en, 1, frostnatt i augusti och sen var det slut. Det har inte hänt här de sista åren. Förra året var ingen frost alls förrän jättesent. Natten till igår var bittelite som till och med dahliorna överlevde... Och det är en förändring jag gillar :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett
  6. Det er skønt, når efterårshaven kan frembyde så mange smukke blomster. Især er det et fint billede af din lille eng.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  7. Hei Jannicke!
    Så mage fine farger og fine bilder i hagen din. Det er bare å nyte så lenge det varer. Hos meg har også høstenvært barmhjertig i år. Etter en trasig sommer var det veldig deilig.
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
  8. Fortsatt mye flott hos deg, nydelige høstkrysantemumene.
    Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  9. Beautiful serie! Groetjes,
    Hetty

    SvarSlett
  10. Du har fanget mange nydelige her, Jannicke! Deilig at frosten ikke kom så tidlig i år slik at du fikk nyte også denne helgen. Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  11. Hei!
    Vakre bilder av vakker blomstring. Det er utrolig nå i begynnelsen av oktober.
    Frosten er rett rundt hjørnet her i hagen. Det har vært rett under o, men dahliane har klart seg. Det bærer inn med dem om noen få dager.
    Det skal bli rart med alle fargene som forsvinner.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  12. Flott med så mye vakre blomster i oktober. Det er bare å nyte så lenge man kan :-)
    Her har vi allerede fire/fem frostnetter, i dag morges -6, så drivhuset ble en mellomstasjon for det som skal overvintres inne. Men nå er alt i hus.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  13. Nydelige blomster og bilder! Jo, høsten har vært mildere enn vanlig.

    SvarSlett
  14. Tenk at høsten har så mye nydelig og sprelsk blomstring, med masse høydepunkter og blikkfang!

    SvarSlett
  15. Her blomstrer det fint ennå:) Godt med bonusblomster utover, vi tar imot og takker:)
    Ha en fin ny oktoberuke:)

    SvarSlett