23. juni 2017

God midtsommer!



Så var vi ved midtsommer allerede! Tiden går så himla fort og hagen skyter fart. Det var med et visst vemod jeg dro fra Enerhagen forrige helg, vel vitende om at vi ikke ses igjen før 5. juli. Fraværet er absolutt av det lystbetonte slaget; En deilig ferie i Baskerland i Nord-Spania. Så det er strengt tatt ikke lov å klage over luksusproblemer! Det er bare det at jeg mister så mange høydepunkter i hagen. Jeg setter mitt håp til at den noe forsinkede våren gjør at peonene og andre holder stand til vi ses igjen.
Uansett, jeg fikk så mye flott med meg i "minneboken" forrige helg!

De eldgamle Sibir Irisene vaier så vitale i ettermiddagsbrisen.


Akeleier, Akeleier og atter Akeleier dominerer i hagen nå. Takk og pris for det. De er meg så uendelig kjære!



Honningløken gjør seg så utrolig godt sammen med de duse rosa Akeleiene. De har bodd sammen i mange år nå.


Stjerneskjermene har så smått begynt å slå seg ut i all sin prakt. Snart fyller de himmelen.



Det er sånn en lekker farge på Fiolkongslyset 'Clementine'. Den fikk lilla naboer og det fremhever den skjønnhet enda mer, synes jeg.

En av to hvite Allium, som fant ut at den ville komme igjen. Som jeg har nevnt før, så sliter jeg med å få til de hvite mens de lilla forøker seg så enkelt. Til høyre en Etasjeprimula som koser seg blant dekorative frøstander fra Pulsatilla - Kubjeller.



Jeg har som kjent fått dille på Storkenebb. Årets nykommere er Rosestorkenebb 'Bevans Variety' og 'Philippe Vapelle'.


Hva skulle hagen vært uten Kattemynte?! Så utrolig dekorerende og med en fantastisk rik og lang blomstring! En ny Salvie har også fått plass hos meg i år.


Til slutt to midtsommerbuketter. En av dem måtte selvsagt bestå av de svenske fargene!
Ha en vidunderlig midtsommer alle sammen og fortsatt god sommer!

For flere midtsommerdrømmer, besøk Blommig fredag

19 kommentarer:

  1. Hej Jannicke!
    Härliga blommor hos dig. Många favoriter, och Violkungsljus är en, som jag skaffat fler av. Den färgen är fantastisk.
    Önskar dig en riktigt Glad Midsommar!
    Marika

    SvarSlett
  2. Hei Jannicke. Her er det mye flott. Storkenebb "Philippe Vapelle" skal jeg være på jakt etter. Sliter også med hvite allium. Kanskje må kjøpe nye hver høst. Fortsatt god ferie, og god midtsommer.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Herlige blomster du viser, Jannicke! Det har sneket seg inn en liten skjult dille på geranium her også. De er jo så fine, og det finnes jo så mange sorter... Hjelp!

    God tur til Spania, og god midsommer!

    SvarSlett
  4. Så flott blomstring! Nydelige bilder!
    Ha en fin midtsommer, og god tur:-)

    SvarSlett
  5. så mye flott i junihagen! Honningløk var et for meg nytt navn på den planten, men jo, jeg har den også sammen med akeleier, og de er begge like velkomne tilbake hver sesong :) Nyt midtsommer i Baskerland, har selv gode minner fra San Sebastian.

    SvarSlett
  6. Baskerland er jo fantastisk!
    Men sjarmerende midtsommerhage med akeleier, sibiriris og... er nesten uslåelig :)

    SvarSlett
  7. Så vackert. Det är alltid lika trevligt att kika in hos dig och se dina fina bilder.
    Glad Midsommar
    Kram Maria

    SvarSlett
  8. Lekre bilder! God midtsommer :-))

    SvarSlett
  9. You have portrayed the mid summmer so beautifully. I see flowers who has disappeared for such a ling time in my garden. Akelegia, I see only the seedheads. I leave them in the garden, to spread their seeds. Enjoy your garden and the longest day of the year! Groetjes Hetty

    SvarSlett
  10. Så mycket vacker sommarblomning och fina midsommarbuketter. Baskien låter som en härlig semester - ett ställe jag själv vill åka till :)

    Ha en semester! Carina

    SvarSlett
  11. Härliga och helt ljuvliga midsommarblomster...
    Ha en fortsatt skön helg!
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
  12. Nydelige bilder av lekre favoritter. Her er akeleiene snart avblomstret. Hvite Allium har jeg problemer med også, de kommer den første sessongen og deretter blir det bare blader. Får nyte de lilla istedet :-) Det er så fint når plantene finner seg gode naboer.

    Ha en fin ferie til Baskerland, der er det flott.
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  13. Smukke svenske sommerbilleder! God midsommer og god ferie i Baskerlandet!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  14. Kos deg på tur! Det er aldri lett å dra fra hagen midt på sommeren, men det er jo kost med litt ferie også da.
    'Philippe Vapelle' har jeg også og det er en av mine absolutte favoritter i hagen. Den breier seg ikke ut like mye som en del andre storkenebb, men holder seg mer på sin plass.
    Hagehilsen Nora

    SvarSlett
  15. Welch herrlicher Blütenreigen!!!
    So viele kleine Schönheiten hast du sehr schön fotografiert.
    Liebe Grüße, Karin

    SvarSlett
  16. Lekre bilder fra Enerhagen!
    Det er jo slitt slik når en skal på tur om sommeren, vi går glipp av noe av blomstringen, men det er likevel herlig å reise:)
    Nettopp kommet hjem fra Kroatia, og hagen trengte virkelig en oppgradering:)

    SvarSlett
  17. Nydelig bukett! Og så fantastisk med spaniatur midt oppi alt. Ergerlig å dra fra alt det fine, men dere får garantert varmere dager enn her uansett!! Og mye blomstring når du er tilbake!! God tur:) Viva Espagne!!

    SvarSlett
  18. I think these must be useful to you.
    ซื้อหวยฮานอย ออนไลน์
    Thank you for your interest.

    SvarSlett