16. juni 2017

Månedens bilde - Blommig fredag


Juni er for meg hageårets festmåned over alle. I år skal det sies at solen ikke har vært like innstilt på samarbeid som overgartneren. Derfor har mye stått på vent og bare ventet på å briste ut i blomst. Heldigvis er det en god del skjønnheter som nekter å la seg stoppe av været og glad er jeg for det!


Cassima - Stjernehyasint er aldeles nydelig, men du må sørge for å være våken de få dagene den blomstrer. Alpeklematisen slynger seg ivrig på espaljeet.


Det er også tid for hjerter og akeleier. De har en stor plass hos meg, både i hagehjertet, i bedene og hvor de ellers måtte finne det for godt å etablere seg.

 

 

Allium, akeleier og Geranium phaeum. Så fint, så fint!

 Jeg forstår meg ikke helt på hvit Allium. Den kommer sjelden igjen hos meg, så det må plante nye løker til hvert år. Verdt det synes jeg, for hvite svevende skyer må man jo ha i hagen sin. Den yndige Fuglestjernen - Ornithogalum umbellatum har vokst på plenen her siden tidenes morgen. Noen av de har fått plass i bedene.


Smørblomst og Rødkløver danser på engen rundt hagen. Høysesong!


Vårens første peon ut er tidligblomstrende 'White Wings'. Så florlett at man er redd for å puste for hardt i nærheten av den:)


De siste Tulipanene som klamrer seg fast er 'Pasionale' og  'Royal Acres'


Jeg har utviklet en fin svakhet for Geranium - Storkenebb. Ny av året er vakre 'Philippe Vapelle'. Brunstorkenebben er så søt, men sprer  seg hinsides. Holder henne i tøylene.


Vinneren av årets nykommere i hagen, tror jeg må bli Geum 'Mai Tai'. Nydelig lys farge på den.


Til slutt en favorittkombo av Duppesoleie og Geum sammen med en bitteliten dvergakeleie.
Du fine juni - Hva skulle vi gjort uten deg?!

Del og nyt flere månedens bilder hos







19 kommentarer:

  1. Så vackra bilder och bildpar. Hos mig blommar flera av de här i slutet av maj. Vit allium är på gång hos mig nu men jag tror de står ganska torrt. 'White Wings' var ljuvlig :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett
  2. Det var mange vakre planter som blomstrer hos deg i juni.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Enig, det er den beste måneden, alt er blitt grønt og frodig og masse å nyte. Og blomster har du jo mange av selv om det har vært lite sol. Vet nesten ikke hva jeg skal kommentere av alle dine skjønnheter - men den hvite alpeklematisen betar meg. God helg!

    SvarSlett
  4. Ja, juni er en flott måned! Den inneholder så mye. Vakre bilder som alltid :)
    Geum 'Mai Tai' har jeg også, og det er første gang den blomstrer her også. Nydelig blomst!
    God helg, Jannicke!

    SvarSlett
  5. Hei. Den beste måneden er juni. Uten tvil. I fjor hadde jeg også hvite allium. Kom ikke i år. Da er det bare å kjøpe nye til høsten. Har også fått dilla på storkenebb. Ønsker deg en god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Åh så mycket fint, många favoriter där. Din Geum är så jättesöt. Tack för fina tips.
    Ha en skön helg
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Virkelig en festmåned full av hagemagi! Rart med Allium. Har du prøvd den vanlige aflatunense 'Purple Sensation'. Kjent for å spre seg. Fikk en bøtte av gammelsjefen, og de ser ut til å klare å spre seg litt, selv i mitt dønn overfylte bed...

    SvarSlett
  8. Nydelige bilder. Juni burde vært dobbelt så lang!

    SvarSlett
  9. Duppesoleie har jeg lige googlet mig frem til er en ranunkel. Nogle gange kan de nordiske plantenavne godt være helt forskellige. Det er en skøn blomst, jeg har selv lige købt den til haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  10. Ja, hva skulle vi gjort uten juni :-)
    Storkenebb er så fine :-)

    SvarSlett
  11. Ja just nävor och vallmo har jag bara fastnat för, fallit helt pladask...
    Sen är visst nävan bra mot kirskålen också - bara det!
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
  12. Hej Jannicke!
    Vilka underbara blomster du visar och fint fotograferat. Stjärnhyacinten så söt, och Mai Tai en riktig skönhet, ljuvlig färg.
    Ha det fint /marika

    SvarSlett
  13. Underbara blommor som du komponerat på ett riktigt tilltalade sätt. Vackert!

    Ha det gott!
    Birgitta

    SvarSlett
  14. Ett riktigt lycko-inlägg, detta! Jag blir alldeles varm och glad av att se alla fina foton på försommarens underbara blommor. Det är ju detta vi längtat efter hela vintern. Tack för detta lyckopiller!

    SvarSlett
  15. Solch zarte und feine Sommerblumen.
    Das ist eine sehr schöne Fotoserie...
    Liebe Grüße, Karin

    SvarSlett
  16. Du tar så lekre bilder! God helg!

    SvarSlett
  17. Beautiful pictures! Groetjes Hetty

    SvarSlett
  18. Vakkert, vakkert! Godt å kunne nyte blomstene. Her har overgartneren virkelig satt inn støtet, det styrtregner.. Nydelige bilder du har tatt!
    Ønsker deg en fin uke:-)

    SvarSlett
  19. Ja, juni er virkelig favorittmåned her også!! Endelig litt varme, og overalt springer det it rundt oss! Ikke minst hos deg, du har så mye fint i hagen din. Fargemettede nærmest brente toner innimellom det labre hvite. Så mye godis for øynene atte:):):)

    SvarSlett