22. september 2017

Kontrastenes tid


  Varme og prangende høstfarger har begynt å dominere i hagen nå. Men fortsatt er det en del rosa pasteller som nekter å gi fra seg oppmerksomheten. For en herlig kontrastfylt tid det er. Det ser ut til at de har inngått en stilltiende avtale om å overlappe hverandre på en fin og fredfull måte måte. 

 Nicotiana 'Triangle' er et høyt yndet "sommerjuletre" og har fast plass hos meg. Jeg sår den hvert år og flere av mine venner MÅ bare ha frø av meg. Den er blitt en tradisjon. Er den ikke nydelig? Blir gjerne over to meter høy og står nærmest til julen kommer (bare nesten da...). Lar seg ikke dupere, verken av vind eller regn.

 Gleder meg alltid stort over gjensyn med Tidløse. Denne kommer trofast hvert år.


Så var det disse Høstanemonene da. Jeg får de farken ikke til. Dette er eneste blomsten som kom på til sammen 6 planter! Leste at de helst bør plantes om våren. Jeg har prøvd det også jeg og det meste annet. De er jo så fine og håpefullt har jeg tenkt at de skal bidra til en mer blomsterrik høst, men neida! Tar i mot alle gode tips for å puste liv i de. Småhjertene ser på ingen måte ut til å streve med verken blomstringen eller hjerterytmen og det er jo kjekt. 


 Hvit Anisisop sådde jeg for første gang i år. Håper den etablerer seg like godt som de lilla jeg har. Av de mange Scabiosaene jeg sådde var det kun en som kom, men jeg er fornøyd med at den ble hvit da.

 Brudesløret mitt kom tilbake etter å ha tatt et års pause. Så da måtte det bli ny vielses seremoni, skal vite. Fiolfrøstjernen plantet jeg i fjor og den ser ut til å komme godt ut av det.


Sølvevigblomsten kom også i fjor. Står langt utover høsten. Registrerer at den nok må holdes under en viss kontroll for ikke å ta over. Stjerneskjermen byr på andre dans. Den takker jeg selvsagt ja til.

 Syrinhortensiaen plantet jeg den dagen mitt bonusbarnebarn ble født for tre år siden, så den betyr noe spesielt. Hun har også S som første bokstav i navnet sitt. Hver gang hun er på Enerhagen vil hun at vi skal gå til "blomsten min" og at jeg skal fortelle historien om hvordan den ble til. Fint at sånne fine historier og minner får slå rot i et åpent barnesinn. Så skal de sammen vokse og skape liv på Enerhagen, hun og blomsten.

Ha en rik helg!

10 kommentarer:

  1. Ja, det er kontraster i hagen nå. Jeg sliter også med å få til høstanemoner. Jeg kjøper nye hvert år, men de kommer ikke igjen. Jeg har en enkel rosa som jeg gar fått av en venninne, og den kommer igjen hvert år. Det sies at de sprer seg mye, men det har ikke jeg sett noe til. De er vanskelige rett og slett.
    Ha en fin dag, Jannicke!

    SvarSlett
  2. Du har veldig mange fine kontraster til høstfargene! Forstår godt at du elsker Nicotiana Triangle, den er nydelig. Får jeg kjøpt frø på et hagesenter?
    Koselig historie du har med Syrinhortensian din. Vi fikk en Syrinhortensia i fjor da vi feiret at eiendommen vår har vært 100 år i familien. I år er den superfin og den skal jeg ta godt vare på, fint minne.
    Ha en fin helg Jannicke!

    SvarSlett
  3. Blomstrer frøstjernene dine så sent på året? Og takk for opplysning om Sølvevigblomsten. Da er det mulig jeg kommer til å flytte den til et annet sted der den kan spre seg.
    Høstanemoner har jeg gitt opp. Tror det er mange som sliter med dem.
    Vakre bilder har du ialelfall tatt!
    God helg:-)

    SvarSlett
  4. Hej Jannicke!
    Det märks inte att det är höst hos dig, så fina ljusa färger. Höstanemon lyckas inte jag heller med. Har två plantor som inte blommar, ändå köpte jag en ny.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  5. Hei Jannicke.
    Det er kontrastenes tid. Høstanemoner har kommet fint hvert år, men i år kom det bare en blomst. Nicotiana"Triangle" er helt nydelig. Hvor har du fått fatt på den?. Fin historie med syrinhortensiaen. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Beautiful pictures of your autumn flowers. Love the scabiosa in white. Never seen before! Groetjes,
    Hetty

    SvarSlett
  7. 'Triangle' er vel nok smuk. Den er ny for mig. Jeg har ikke problemer med høstanamoner, tværtimod breder de sig meget. Men jeg har erfaret, at der lige skal gå et par år, før de rigtig kommer i gang. Den sort med de hvide blomster, som hedder 'Honorine Jobert', blomstrer rigt og meget længe i min have, modsat den almindelige lyserøde, der ikke blomstrer i så lang tid.
    Det er en sød historie om syrenhortensiaen og barnebarnet.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. Høstanemonene er ganske villige hos meg, og det ser ut til at de trives best i halvskygge med litt fuktig jord. Fiolfrøstjernene har jeg litt mer problemer med...Så jeg bør kanskje prøve å flytte dem.
    Det er deilig å nyte høstfargene nå.
    Ha en fortsatt fin helg/Eirin

    SvarSlett
  9. Så nydelige blomster der i fineste pastell! Jeg er den lykkelige eier av disse tobakksblomstene, siden jeg fikk frø av deg i posten. De blomstrer her i år, og har virkelig klart seg til tross for mistrøstig sommervær. Gøy å dele frø med hverandre!!

    SvarSlett