7. september 2017

Sensommerdrømmer


Helgen i overgangen august til september ble aldeles nydelig på Enerhagen. Jeg var ute hele helgen, pustet inn frisk luft og nøt den siste blomstringen til det fulle. Etter en svært tørr sommer har fukten på nettene, kombinert med sol på dagen, gitt de siste blomstene en skikkelig oppkvikker.  


Dahlia 'Lavender Ruffle' var blitt større enn en solid middagstallerken. Liker den rampete og rufsete stilen. Skiller seg ut fra resten av Dahlia-familien. Thomas Edison var heldigvis en av de få som ville seg i år. Den er en stor favoritt. Kan nesten spise middag på den tallerkenen også.

Erteblomsten 'Whisper Blue' skal jeg definitivt så til neste år også. Nydelige nyanser av lilla og med ekstra lange stilker.

En annen miks med erteblomster som jeg ikke har navnet på. Sådde kun to sorter i år. Det er helt klart for lite og skal aldri gjenta seg.

Leonardo Da Vincci byr på rik sensommerblomstring. Den var åpenbart ikke helt fornøyd med vinteren, så tok litt tid å få den i gang i år.

 
I år poppet det opp Spydverbena overalt. Jeg strødde uhemmet med før ut for to år siden.... og der var de jo. Så skjønne at. Like så er valmuen som sår seg selv og får et ekstra dryss fra min hånd hvert år.

Sol, bare Sol(hatter)!

Denne doble Stokkrosen kommer fra en frømiks jeg fikk av en hagevenn. Riktig så lekker farge på den. Det samme er den høyt skattede rødsvarte Løvemunnen, som jeg har holdt gående med frøsådd i noen år. Et par har faktisk selvsådd seg. Den type samarbeid kan vi sette stor pris på.

  
 Sing me a song - Summer Song
Dette er rosen som er meg aller kjærest. Noe så praktfullt. Fin og lang andre blomstring gir den også.



Det mangler ikke på nyte- og tenkeplasser å sette seg ned på vandring gjennom hagen. Det er en viktig ingrediens i hagelivet!

Jeg vil ikke slippe taket i den vakre sensommeren, men skal være raus nok til å ønske høsten velkommen.  

Ha en flott helg!

19 kommentarer:

  1. Många favoritväxter du har där. Luktärtorna är så vackra.
    Leonardo da vinci hade jag när vi bodde i huset.
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Hei. Flotte bilder. Bildene dine er en drøm. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Hei. Så herlig med slike lekre ting som selvs¨år seg. Det har man da ingenting imot. Nydelige, nydelige farger!
    Summer Song ser bare så nydelig ut, kanskje jeg drister meg til å prøve den engang.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  4. Hei Jannicke!
    Vakre sommerstemninger som du har fotografert. Tenkeplasser er viktig å ha i hagen og det må være mange. En tanke her og en tanke der.
    Gruer meg litt til neste Hagetidend. Vi har ikke sett bildene og det synes jeg ikke er så ok. Vi har lest teksten og den er fin.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Hej Jannicke!
    Så otroligt fint det blommar hos dig, vackra dahlior och luktärter. Din Verbena är så fin, har köpt några plantor i år på växtloppis. De har blommat länge.
    Sår du dem på hösten?
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Helt utrolig at georginene blir så store, og at dere har hatt det så tørt når vi har hatt det så vått. Nydelig farge på summersong. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Vilken vacker Stockros och så fin den är din Summersong du har mycket fint som blommar i din fina trädgård ännu.Jag hade någon gång tänkt köpa mig en Verbena för de är så fina men har inte gjort det ännu men den står på min "vill ha lista".Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  8. Så mycket fint du har som blommar nu om sensommaren. Dina luktärtorna så fina. Sådde inga i år och saknar dem verkligen. Både skönheten och den underbara doften. Rosen Summer Song också helt fantastisk med sina vackra blommor i milt rosa.
    En go helg till dig också!
    Anna-Karin

    SvarSlett
  9. Så mye vakkert, og svært vakre fargetoner. Ble veldig berørt av valmuen, Summer Song, stokkrosen og løvemunnen.
    En god helg ønsker jeg deg!

    SvarSlett
  10. 'Whisper Blue' er skrevet på min ønskeseddel. Hvor er den smuk.
    Du har ret i, at det er vigtigt at sætte sig ned og nyde.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  11. Fantastisk flotte blomsterbilder.
    Og så nydelige rosa/lilla farger på svært mange av blomstene dine!
    Herlige rasteplasser for tanker, men mest for nyting håper jeg.
    Ønsker deg en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  12. Lekre bilder med deilig sommerstemning. Jeg må si jeg falt pladask for Spydverbena. Har sådd Verbena bonariensis i flere år, men denne ser ut til å gjøre litt mer ut av seg. Så store Dahliablomster har jeg aldri sett :-). Dahliane mine har klart seg bra i år, sammenliknet med tidligere år. Erteblomster er absolutt en favoritt her også, lukter sommer :-)
    Ha en fin helg!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  13. Flotte, både de rufsete og mindre rufsete Dahlia! Jammen bra med de som vil seg, ja.
    'Summer Song' har en spesiell og intens farge. Har 'n ikke, men vurderer...

    SvarSlett
  14. Så vackra sensommarblommare du visar :) Odlar gärna både dahlia och lövemun som jag kallar lejongap. De är fantastiska i buketter och lejongapen sår jag alltid flera sorter av. Jag hoppas också det blir en skön och varm sensommar/höst.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  15. Beautiful pictures of your autumn garden. Dahlias are such cheerful flowers. The add some summer to your garden. Enjoy them as long as you can. Groetjes,
    Hetty

    SvarSlett
  16. Sensommer og høst er jo også en deilig tid i hagen, det roer seg litt ned da syns jeg:)
    Nydelige bilder fra Enerhagen!
    Lekre disse dahliaene dine:)

    SvarSlett
  17. Magiska bilder igen...älskar dahlior och luktärter :) Dock regnade mina bort i år, lite trist. Alltid lika kul att kika in till dig :)
    Kram från Titti

    SvarSlett
  18. Herlige dahlia à la middag!! Enig i at litt rufs er sjarmerende, altså!! Kjempegod sommerstemning i innlegget. Så godt å høre at du tenker på neste frøsåing. Gøy med beslektede sjeler😃💙

    SvarSlett
  19. Her var det mye lekkert! :) Spydverbena kunne jeg tenke meg å så. Høres veldig bra ut at den sår seg selv. Bytter gjerne noen frø, om du ser noe du liker hos meg. :)

    SvarSlett