16. juli 2018

Harmløse flammer i tørketid


Det ble et gledelig gjensyn med Enerhagen etter ferien. Jeg var forberedt på det verste nå med den lange tørkeperioden. Vi har som nevnt hatt noe vanningshjelp, men med dette ekstremværet er det behov for daglig vanning. Det hadde gått langt langt bedre enn fryktet. Naturlig nok var det enormt stor forskjell mellom bedene som har sol hele dagen og de som er plassert på mer skyggefulle plasser.  Flammebedet mitt var i alle fall i full fyr med Flammentanz i spissen. Bildet til venstre er tatt to uker før det til høyre:)


Min absolutte favorittstaude Solbruk 'Moerheim Beauty' er i storform. Den er sååå fin!!



I år har det vært liljenes år i hagen i motsetning til fjoråret, hvor mange var skikkelig skrantne.  'Her er Grand Cru'.



'Montenegro' har hatt et års pause, da den ble musemat i fjor. Flott gjensyn!


Denne potentillaen plantet jeg i fjor og hadde glemt det. Søt overraskelse.


Himmelhøye Martagon 'Claude Shride' overgår seg selv. Den er gigantisk og har et vell av blomster. Dobbelt fyrtårn i hagen!



En valmue har dukket opp. Det har med å gjøre det. En av grunnene til at jeg like dem så godt. Den ferskenfargede Etasjeprimulaen var knall oransje i fjor. Sånne endringer har vi sansen for.


Denne gamle Keiserkronen må være over 70 år gammel og dukket opp i villnisset da jeg kom til Enerhagen. Verdifullt med sånne gamle skatter.  Kaprifolium 'Dropmore Scarlet' klatrer som bare det oppover husveggen.

Godt å se Enerhagen igjen og at det tross alt ikke var så mye som hadde avgått med tørkedøden. Men nå må vi få litt regn!

7 kommentarer:

  1. Hei.
    Enig i det at vi trenger regn, men fruen elsker dette været. Tør nesten ikke si det. Må være godt å komme hjem til hagen når en har vært borte. Nydelige bilder, og jeg har fått så sans for liljer. Montenegro er nydelig.
    God kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Hei Jannicke, Tror du har hatt gode vannhjelpere mens du har vært på ferie.
    Det ser ut til å blomstre nydelig i din hage!
    Jeg har fått veldig sans for dagliljer og nå er jeg i ferd med å lage et stort bed hvor jeg kan ha mange ulike typer for de tar mye plass.
    ha en fortsatt fin uke hjemme i egen hage.
    hilsen fra Turid

    SvarSlett
  3. Skikkelig sprekt flammebed!

    SvarSlett
  4. Flotte flammer hos deg! Ja, og de er i hvertfall ikke farlige.
    Moerheim Beauty er helt nydelig ja, og sånn som den vokser.
    Fortsatt god sommer, Jannicke!

    SvarSlett
  5. Hej Jannicke!
    Bra att trädgården klarat sig, du har haft duktiga vattnare. Det blommar fint och dina liljor är riktigt fina. Det är nog ett liljeår i år, mina verkar trivas och blommar som aldrig förr.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Som alltid er det veldig flott blomstring i Enerhagen:)
    Nydelig sted du har:)
    God sommer videre:)

    SvarSlett
  7. Pang i fargene, og bilder som er vitaminbomber til vinteren!

    SvarSlett