29. april 2013

Hjelp humlen til å trives og leve!


Anne på Moseplassen gir oss hageskapere- og bloggere en utrolig viktig utfordring med å hjelpe humlen til å trives og leve. Humlebestanden er i sterk nedgang 
både i Norge, Sverige og i de fleste land i Europa.
Det betyr at det blir færre og færre av de generelt, og at enkelte humlearter er i ferd med å bli helt utryddet. Humlen er en utrolig viktig pollinator og uten den vil vi få dramatisk mindre frø, frukt og grønnsaker. Lengre ned i bloggposten finner du en flott video som forteller mer om problemet og om løsningene.

Det er mange ting i verden vi kan føle oss maktesløse i forhold til å påvirke og forbedre. 
Å hjelpe humlen kan vi hagefolk gjennom vår lidenskap og hobby utgjøre en STOR forskjell ved enkle og praktiske handlinger! 

Jeg har alltid satt umåtelig stor pris på humlen og i vår svenske hage og området rundt har den heldigvis gode levevilkår. Jeg skal fortsette å gjøre mitt for å opprettholde det.



Humlen har en egen evne til å inspirere flere enn hagefolket. 
Poeter, musikere, barn og andre har et hjertelig forhold til humlen. 
Her er et dikt som barn (og helt sikkert voksne) elsker:

Pæren og humlen
Pæren var så veldig trist
fordi den hang på en pærekvist
ville så gjerne bli en humle
som kunne suse av sted
og rumle
som kunne rumle av sted til kongens slott
og spise litt deilig humplekompott!
som kunne rumle og brumle og rumle
og være en tykk og fornøyd liten humle
og ikke henge fast på en kvist
og bestandig være så pæretrist.

Av Arild Nyquist


Bandet Vamp har laget en hyllest til humlen.
Nyt den herlige sommerlåten "13 humler" ved å klikke på bildet under

Miniatyrbilde

Hva kan DU så gjøre for å hjelpe humlen?
Jo, du kan starte med å klikke på den flotte videoen under. Der får du mer informasjon om problemet og om løsningene.

Miniatyrbilde 

Jeg ønsker å utfordre tre av våre svenske hagevenner til å bidra med å hjelpe humlen.
Håper dere vil lage en bloggpost om humlen og deretter sender utfordringen videre til tre andre hagevenner. 
Dere kan gjerne legge bloggposten dere skriver inn 
hos Anne i hennes samling av humleinnlegg.

Humleutfordringen går til:
Mandelhjärta 
My rented garden
Bland rosor og bladlöss

13 kommentarer:

  1. Vakkert bilde du har tatt av humlen! Og innholdsrikt flott innlegg for humlene!

    SvarSlett
  2. Tak for det fine indlæg. Jeg elsker humlebien. Den er så fin at se på, når den
    flyver fra blomst til blomst.Humlebien gør stor nytte, så den kan vi ikke undvære i naturen.

    SvarSlett
  3. Hei! :D Sååå hyggelig å hilse på! Nå har jeg fått med bloggen din i bloggrullen min (som jeg jo trodde at jeg hadde gjort forlengst), så går jeg ikke glipp av flere fine innlegg fra feriehagen din.

    Flott humle-innlegg! Jeg digger disse små, er så glad for at de trives i feriehagen. Nå skal jeg se videoen du foreslår, så kan jeg bli klok også :)

    SvarSlett
  4. Hei :) Så flott at du er med og sprer humlens budskap! Veldig glad for at du sender den videre til Sverige, vil gjerne ha de også med på dette, for som du sier så er det slttes ikke bare her hos oss i Norge humlen sliter, det er et internasjonalt problem.

    Nydelig innlegg :)

    SvarSlett
  5. Så nydelig bilde av humlen! Jeg skal gjøre mitt!

    SvarSlett
  6. Hei! Så fint innlegg du har laget. Når jeg leser om massiv humledød (biene er også truet), blir jeg redd. Hva er det vi gjør med noe vi er så avhengig av?
    Jeg skal også lage et innlegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg Anne. Så flott at du engasjerer deg og lager et innlegg. Alle monner drar for å hjelpe humlene og biene!

      Slett
  7. Flott innlegg! Og takk for utfordringen! ;)
    Jeg skal forsøke å få tid til å lage et innlegg. Humlene er viktige!
    Ha en fin Valborgsmässoafton! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Fin Valborsmassoafton til deg med:)

      Slett
    2. Her er mitt innlegg: http://mandelhjarta.blogspot.se/2013/05/la-humla-suse.html

      Slett
  8. Heier på alle som støtter humlesaken!

    SvarSlett
  9. Flott innlegg!!
    Og så fint at du likte termometer-innlegget:)
    Jeg tror du får kjøp dette på alle hagesenter,jeg tror jeg kjøpte mitt på Hageland.
    Ha en fin 1.Mai:))

    SvarSlett
  10. Ja, vi ska alla vara värna om humlorna.
    Odla växter så dom trivs och förökas.

    Fina bilder!

    Trevlig 1:a maj!

    SvarSlett