31. juli 2015

Ildfulle tider!




Jada, det er ildfulle tilstander i flammebedet mitt i år også. Det ser ikke ut til at de lar seg stilne selv om de bare får litt morgensol på østveggen.  Til venstre strår den søte lave Ildriddersporen 'Derosso' flankert av en alunrot.

      
 
Tagetes Linnè er blitt et fast selvsådd innslag. Hestemynte er blitt en ny 'dille'. Har kjøpt flere fargen, men den rød er alltid tidligst ute med blomstringen. De er så dekorative og blomstrer både rikt og lenge. Må holde litt kontroll på dem, for de vil gjerne breie seg litt for mye.


Trollius Chinensis - Ballblom er et lysende kunstverk.


'Brennende kjærlighet'. Navnet taler for seg selv!


Ringblomstene har fast plass i steinbedet. Sper på med litt ulike blomster. I år ble det blant annet Linblomst som fikk være med på dansen.


Jeg har et dobbelt forhold til Fredløs. Plantet et par stykker på et eget sted i hagen før jeg hadde kunnskap om at den er rimelig fredløs i praksis også. Den er blitt uhorvelig stor og sperrer nå utsikten til mitt nye bed. Etter blomstringen var det frem med spaden. Måtte grave ned til Kina for å få med alt. Har ikke hjerte til å kvitte meg helt med den. Så den skal få leve videre oppe i engen.


Keiserkronen har vært her lenge før min tid. Liljen til høyre er navnløs - en lav type.


Edelrose 'Flora Danica' og Flammentanz. Sistnevnte begynner å vokse seg stor.


Ja, det er ildfulle tider på Enerhagen. Liker litt farger og energi sammen med det mye og lyse. Mangfold i livet og mangfold i hagen er fint!

Fortsatt god sommer alle sammen!


5 kommentarer:

  1. Flott med ildfulle blomster denne kjølige sommeren! Jeg har problemer med krypfredløs, nå har den invadert stroe deler av plenen, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... Ha en fin augustlørdag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Det livner opp med litt ildfarger innimellom! Ikke minst i alt dette regnet!

    SvarSlett
  3. Lekre fargekombinasjoner og fine bilder:)

    SvarSlett
  4. Lekkert, lekkert! Flotte farger og nydelig bilder :-)
    Jeg elsker slike farger, her var det flere som jeg kunne tenkt meg i hagen.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  5. Underbara bilder på rött, orange och gult! Färger som jag älskar - i rätt sammanhang. Jag skapar en framsida av vårt hus med dessa färger och tycker det är jättespännande att se vad som kan göras. Idag kunde jag inte låta bli att köpa en ny daglilja (mörkröd) och en Euphorbia.

    SvarSlett