24. oktober 2016

Tid for mimring


Regnet og vinden pisker mot ruten. Det er definitivt tid for mimring tilbake til en varmere tid. Det ble et noe bedre år for liljene mine i år, med unntak av dagliljene da.
'Elodie' og 'Pink planet' kom med fin blomstring.





Denne rufsete valmuen fikk jeg av en dansk hageblogger for en del år tilbake. Sørger for å høste frø hvert år.


 Zinnia er blitt et årlig innslag og i år sådde jeg mange ulike sorter. De står så uendelig lenge i blomst, både i bedet og i vasene.

Temynte 'Bergamo' er et nytt og artig innslag i år. En ett-årig variant som jeg sådde selv. Den skal på plass til neste år også. Kransveronicaen har vokst seg stor og fin. Vaier og svever så lett i det høye.

 

Tror dette er en eller annen Veronica-variant? Høyt elsket av humler og bier.


Cosmos blir sådd med raus hånd. Noen forkultiveres, mens andre sås direkte på friland. De holder blomstringen gående i de uendelige. 

Det gjorde godt å varme seg litt i høstblåsten.

Ha en god ny uke alle sammen!

17 kommentarer:

  1. Ja, er det ikke herlig å kikke tilbake på alle de nydelige blomstene vi hadde sist sommer:)
    Og når jeg kikker på dine tenker jeg...neste år må jeg huske å så zinnia...valmuer..
    Takk for hyggelig hilsen:))

    SvarSlett
  2. Herlig tilbakeblikk fra sommeren som var! Zinnia har jeg ennå ikke hatt i hagen, og når jeg ser de flotte du har hatt forstår jeg ikke hvorfor ;)
    Vakker valmue og ikke minst liljene dine! Kjedelig vær nå ja, men regnet var nødvendig.
    Det letter nok etter noen dager.

    Ha en fin uke, Jannicke!

    SvarSlett
  3. Nydelige sommerminner. Det er det deilig å se en ganske guffen oktoberkveld.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Flotte billeder fra en dejlig sommer. Efter nytår kan vi igen finde frøkataloger i postkassen, og dine billeder giver inspiration til næste års frøindkøb. Temynten kender jeg ikke, men den ser spændende ud.
    Du må også have en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  5. Beautiful flowers, beautifully captured.

    SvarSlett
  6. Vackra bilder! I mitten av hösten gör det så gott att titta tillbaka till sommaren!

    SvarSlett
  7. Härliga bilder att se tillbaka på i höstrusket.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  8. Dette må være mimring, ja! Vakre liljer. Synes de er greie å få til, men Zinnia-gåten har jeg ikke løst! Gidder jeg flere ganger nå?

    SvarSlett
  9. Så nydelige liljer i herlige farger. Og så spennende valmuer. Så kjekt med slik mimring. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  10. Så mange nydelige blomster, og liljene er et syn. Gøy å mimre nå i høstmørket:) Fortsatt fin hageuke!

    SvarSlett
  11. Deilig tilbakeblikk. Nydelige liljer og valmuer. Veronica var en flott plante. Zinnia har jeg også prøvd, men med et magert resultat. Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  12. A wonderful floral collection, very good photo work.
    Love greetings, Karin

    SvarSlett
  13. Vilka underbara bilder från sommarens vackra blomning att blicka tillbaka på.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  14. Fint tilbakeblikk ! Det er tid for det framover.
    Her er det fortsatt endel som blomstrer, roser, klematis, høstanemoner,klokkebusker, høstasters m.m, Det er bare å nyte så lenge man kan:-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlett
  15. Du er få flink til å løfte frem hver enkelt blomst, og vise hvor fin den er! For noen herlige nærbilder av søte personligheter i hagen. Innlegget er så smekkfullt av takknemlighet og energi, sett med en kunstners øye.

    SvarSlett
  16. Ja här far löven runt husknuten också! Det blåser rejält! Åhhh dina bilder, ja de är helt magiska...har sagt det förut :) Alltid lika kul att kika in till dig...
    Kram från Titti

    SvarSlett
  17. Så vackra liljor! Mina liljor blommade inte så fint så vanligen i somras. Det regnade nästan varje dag. Trevlig helg!
    Kram från Satu

    SvarSlett