21. juli 2017

Blålilla tonespill



Det hender stadig at jeg gjør noen "nye" oppdagelser i hagen. Jeg liker å tro at jeg kun følger innfallsmetoden når jeg skaper hagen. Sånn er det visst ikke. Det er akkurat det som er så fint. Ingenting er som man tror og hva man er i stadig bevegelse. Oppdagelser og øyeblikk av selverkjennelse er kun av det gode slaget og baserer seg på "her og nå" opplevelser. Akkurat nå ser jeg at blålilla toner spiller over hele Enerhagen. Ikke det at jeg hadde en plan for det, men sånn ble det. Vakkert!




Vaiende og florlett Lavendel, Salvie og Storkenebb 'Orion'


Jeg har fått en del Riddersporer etter hvert og flere av de begynner å bli så store og fine.
'King Arthur' og 'Magic Fountain.



To nykommere er lille søte Allium caesium og store fine Kattemynte - Nepeta Yunnanensis 'Blue dragon'

En ukjent Klematis som jeg så gjerne skulle hatt navnet på. Helt nydelig med sin lyse lilla farge. Til høyre 'Multi Blue', som kun bød på to blomster i år.


Kattemynte fyller ut bedene så godt og de blomstrer så lenge. Lukten kan jeg godt spare meg for. Så til en helt herlig overraskelse. For noen år tilbake fikk jeg en del frø fra en dansk hageblogger. Ikke visste jeg at det skulle komme opp lilla Linaria Purpurea i år. Aldeles nydelig og humlene elsker den. Det har kommet flere lys rosa også. Jeg kjenner Torskemunn kun fra de gule som vokser på engene og i grøftekanten her i Norge.

Så til den fineste Floksen med det morsome navnet; den lave og tidligblomstrende 'CHATTAHOOCHEE"!

Ja, hagen spiller virkelig opp med blålilla toner akkurat nå. Lurer på hvilke toner det blir neste gang?

Ha en tonefull helg alle sammen!

15 kommentarer:

  1. Nydelige blålillatoner, og flotte fotografier som alltid.

    SvarSlett
  2. I love those colors, I love blue and lilac flowers! Your lilac clematis looks like 'Blekitny Aniol' - the color is almost the same.

    Beautiful weekend to You!

    SvarSlett
  3. Nyyydelig!! Og flotte stemningsfulle bilder :-)
    Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
  4. Hej Jannicke!
    Så vackert med blå toner, vackra växter, och dina klematis är så fina.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  5. Blå toner og nyanser er veldig fint! Flotte riddersporer du har. Jeg sliter med å få til de, men har kjøpt nye nå i sommer. Har lest at de behøver god drenering og nok fuktighet. Nydelig clematis! Jeg vet ikke navnet på den, men kanskje noen kan hjelpe deg?
    God helg!

    SvarSlett
  6. Hei. Nydelige bilder. Nydelig clematis. jeg har akkurat skaffet meg "Multi Blue". Floksen likte jeg veldig godt. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  7. Det är så vackert. Jag gillar din blogg jättemycket, alltid lika trevligt att kika in här och se allt fint.
    Tack för alla tips.
    Kram Maria

    SvarSlett
  8. Blått er nydelig farge. ♡
    God helg!

    SvarSlett
  9. Blått er nydelig farge. ♡
    God helg!

    SvarSlett
  10. Det är något visst med den färgen...den är helt ljuvlig! Vackra bilder som vanligt!
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
  11. Nydelig fargespill i hagen din! Ha en fin sommer :)

    SvarSlett
  12. Nydelige bilder og farger. Kattemynte har jeg også fått sansen for. Hadde planer om at de skulle blomstre sammen med den rosa rosen The Fairy, men rosen lar vente på seg. Flotte riddersporer du har, her har sneglene spist de fleste. Jeg klarte å redde nysådde King Arthur over i en potte, så da håper jeg på blomster i august :-) Clematis Multi Blue er skjønn! Ha en fin sommerkveld!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  13. Flott med blått og lilla, blir en helt spesiell stemning.
    Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  14. Blålilla toner er mine favoritter og det er helt utrolig hvor mange nydelige blånyanser som finnes i naturen. Vakkert!

    SvarSlett
  15. Så herlige knallblå toner!! Det er virkelig vakkert. Etter min mening er blått av det aller fineste i hagen, så elegant og kjølig og beroligende, så spennende med litt knall!! Dette var mange flotte blå eksemplarer.

    SvarSlett