28. august 2017

Blålilla toner....igjen...


Blålilla toner går igjen på Enerhagen. I tillegg til et dedikert bed til disse fargene, er de bredt representert i øvrige bed. Jeg registrerer at det er blitt en del Veronica-varianter i hagen de siste årene. Det tegner seg åpenbart en ny dille. De er så "folkelige' og finnes i så mange fine farger og former. Her er en av favorittene, både for meg og humlene, Kransveronica - Veronicastrum virginicum. En skikkelig vakker hardhaus.


I år har jeg plantet flere lavendel. Denne har overlevd en del år nå og det håper jeg at flere av de vil gjøre.

 


Miks av erteblomst i lillafarger 'Wilderness' og Geranium 'Hocus Pocus'. Så lekker med det mørke bladverket. Fikk to blomstringer fra den i år. 


Skikkelige fininger fra frøsådd er Torskemunn - Linaria Purpurea og Hestemynte 'Bergamo' - Monarda hybrida


Afrikas lilje - Agapanthus. Denne har jeg hatt i mange år, men jeg får den liksom ikke ordentlig til. De fleste år har den glimret med fravær av blomster og noen år har jeg fått en. Vet ikke hva jeg gjør galt. Uansett, den er jo så skjønn.

Gode gamle Klematis Jackmanii, strekker seg mot nye høyder fra år til år. Ingen kald vinter ser ut til å klare å ta knekken på den. Godt er det!

 
Klematis 'Viola' og andre runde med den lysende lilla, som fortsatt mangler navn...


En Veronika-variant til. Akssøyleblomsten (Rosenstav som den så vakkert heter på svensk) er ikke til å bli helt klok på. Ser ut til at den hvite og lilla 'Floristen Violet' har en avtale seg imellom å blomstre hvert sitt år.


Jeg har to Sommerfuglbusker som fortsatt makter å trosse vinteren i innlandet sånn noenlunde. De får ikke anledning til å vokse seg så store, for de må starte på nytt hvert år. Så lenge de overlever er jeg fornøyd. Her står den ene og omslynger min mann sin farmors sykkel, som må være minst 70 år gammel.

Ha en god uke alle sammen! 

13 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk ud kære Jannicke!
    Kærlig Hilsen
    Jette Majken

    SvarSlett
  2. Er jo de fineste tonene det, da!

    SvarSlett
  3. Hej Jannicke!
    Så vackert, gillar lila toner. Veronica är en härlig växt, det har blivit fler hos mig. Tacksamma, och blommar flitigt. Dina klematis är så vackra. Önskar att de skulle trivas hos mig, men de storblommiga har jag ingen större tur med.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  4. Helt underbart, så mycket vackert. Många fina tips på växter som blommar nu. Tack :)
    Kram Maria

    SvarSlett
  5. Nydelige fargetoner, og de er jo mine favoritter :)
    Flott med sommerfuglbusk og en gammel sykkel i sammen!

    Ha en fin uke,Jannicke!

    SvarSlett
  6. Hei. Veldig flott med blått og lilla. Det blir aldri feil. Den blå agapanthus har jeg ikke fått blomster på i år. Vet ikke grunnen. Den hvite har stått i full flor. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  7. Nydelige farger og stemning i bildene dine. Litt av en klematisblomstring! Her har den fått meldugg. Afrikas lilje får ikke jeg til heller, så nå får den ikke flere sjanser. Kjøper meg heller noen til neste år.

    Ha en fin kveld!
    Marianne

    SvarSlett
  8. Blå og lilla er mine favoritfarver, og her er mange fine ideer til stauder, der bestemt vil kunne friste. Navnlig Geranium 'Hocus Pocus' ser smuk ud, og så har den tilmed blomstret 2 gange. Jeg kender den ikke, men det kan være, den skal sættes på min ønskeseddel.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Beautiful colours. Mauve is one of my favorite colours in the garden. Geranium hocus hocus is definitely on my list! Groetjes Hetty

    SvarSlett
  10. I love your artwork and follow you pots this very minute!
    ก็อตซิลล่า 2015

    SvarSlett
  11. Underbare Veronica, den vil jeg ha masser av, liker den så godt, og insektene også virker det til. Liker seinsommeren, nå rekker man nyte hver plante især igjen. Afrikas stjerne er så vakker, får den ikke til men nyter andres :)

    SvarSlett
  12. Nydelige aks med flotte farger i rosa og blått!!

    SvarSlett
  13. I really like your new decorative designs! it's so beautiful so much and good idea on site.

    Movie Online

    SvarSlett