20. august 2017

En sommer(ferie) er over...

 

Atter en sommerferie er over...Den synes å lynvinger der den flyr avgårde i et forrykende tempo. Samtidig er det viktig å minne seg selv på at jeg har nytt hver enda dag. Været har stort sett vært på godsiden og Enerhagen byr på seg selv, enten det er sol eller regn.


Jeg har tilbragt mye tid bak kameraet mitt og det er fare for å drukne i arkivet utover høsten. Her kommer et aldri så lite billedras med noen av årets (mange) favoritter og nykommere. Jeg sådde Klokketobakk 'Hot Chocolate' for første gang og for et vell av vakre klokker de har bydd på. En herlig overraskelse er at flere Rudbeckia som jeg sådde i fjor, også har blomstret i år. Trodde ikke de overlevde vinteren... Her er den mørke dronningen 'Cherry Brandy'.


Stormhatt. Giftig er den, men himmel så vakker og humlene tåler den veldig godt. Ja, så var det meg som ALDRI skulle ha Astilbe i hagen... Tror det allerede finnes 7 stykker. Det er så tilfredsstillende å ikke utvise noen form for troskap til "skal, skal ikke" i hagen!


Det er ikke vanskelig å velge årets KOMBO. Den falt enstemmig på Solbruden 'Moerheim Beauty' og Riddersporen 'Pagan Purple'! Høy WOW-faktor vil jeg påstå.

 Ridderne vet å erobre hjerter og de gjør slett ikke skam på de eldgamle Prestekragene som er hentet fra en liten øy langt langt vest ute i havet. Solhattene svikter ikke. Jeg er alltid spent, for jeg vet jo at de fort kan finne på å ta sin hatt og gå.


 Så er det meg og Dahlia da. Vi finner liksom ikke helt ut av det sammen. Jeg gir dem det beste stell og fordriver de. Foreløpig er det kun 'Lavender Ruffle' og 'Happy Single Wink' som har kommet. Til gjengjeld har sistnevnte blomstret flittig for de andre.


Sørbedet mitt går gjennom mange ulike fasetter i løpet av sesongen. Alltid spennende å titte rundt hjørnet for å se dagens meny.

  Kveldssolen gir alltid et glitrende skjønt lys til det hvite og lilla bedet mitt.


Etter fire år har denne dagliljen gitt blomster. Så fin, så fin. Navnelappen har imidlertid ikke holdt seg fast i disse årene. Nok en overlever av Rudbeckia. Dette er nok fra "Sahara-miksen". Endeløs og rik blomstring. Super i buketter.
 

Årets definitive høydepunkt og gledesspreder er 'Rafikihagen' til svigerdatteren min og meg. Den har blitt så fin og frodig. Vi eksperimenterer, prøver og feiler og koser oss noe vanvittig. Ingen kunstige midler brukes og jorden er av Bokashi (matavfallet vårt). Vi har fått sånn en rik avling. Det er en helt egen følelse å gå barbeint for å hente dagens grønnsaker og uter!


Det følger noen fine diller med kjøkkenhage og skogen utenfor døren...nemlig SYLTING. Det er jo så enkelt og godt, samtidig som man får økt holdbarhet på grønnsakene. Har også syltet Gulbeter og en blanding av gulrøtter, pastinakk og løk.

Takk for sommeren Enerhagen. Takk for grøden Rafikihagen. Heldigvis gjenstår det mye fint utover i sesongen.

God ny uke til alle sammen. Nå gleder jeg meg til å kikke innom bloggene deres.

14 kommentarer:

  1. Magiske bilder og høy wow-faktor. Her ble det flere planter som gikk rett inn på ønskelisten til neste år. Det er vemodig at ferien er over, men det kommer atter en ny vår og sommer heldigvis. Ha en fin ny uke!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  2. Vakre bilder, og skjønne blomster! Nydelige dahlia i fine farger. Jeg synes også at denne sommeren har vært fin. Dessverre så har den gått alt for fort :(

    Ha en fin ny uke, Jannicke!

    SvarSlett
  3. Alltid lika trevligt att kika in hos dig. Du har så fantastiska växter. Tror jag ska våga mig på att så Cherry Brandy, den är jättefin.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  4. Hei Jannicke

    Det er da gode billeder!
    Jeg kan heller ikke deltage i grædekoret over sommeren -
    Flot "Kombo" du kan vise!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  5. Hei Jannicke!
    Nydelig blomstring. Her har også flere Rudbeckia overlevd vinteren. Det er så morsomt å se dem igjen.
    Helt enig i at man ikke skal bestemme seg for hva man skal ha, ikke ha i hagen. Det er deilig at smaken endrer seg. Hage er ikke statisk, heldigvis.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. For noen bilder! Og for noen planter! Tusen takk for titten♥

    SvarSlett
  7. Uansett værforhoød, er det jo en glede å tusle rundt i hagen sommerstid! 'Rafikihagen' høres utrolig fin ut :)

    SvarSlett
  8. Hei. Takk for turen. Nydelige bilder. Tiden går fort. Synd at denne sommeren snart er over, men ikke lenge til vi får en ny vår og sommer.God uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  9. Jeg forstår godt, du holder meget af Enerhagen. Det er et fortryllende sted. Dine billeder er som sædvanlig meget fine. Jeg har aldrig rigtig brudt mig om solhat, men jeg tror, du er ved at få mig til at skifte mening.
    Du må også have en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  10. Hej Jannicke!
    Så fint du har det, vackra färger på dina solhattar och tobaksblomman. Fantastiska bilder. Har många växter som jag absolut inte skulle ha, tur att man kan ändra sig. Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
  11. Mye fint, og jeg er helt enig med fargekombofavoritten. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Så vidunderlig nydelige bilder! Og jeg koser meg så med fortellermåten din som bare flyter av sted og får meg til å smile!
    Utrolig spennende den klokketobakken, den må jeg også prøve. Sørbedet ditt er aldeles praktfullt og årets kombo var nå virkelig WOW da!
    Ja ferien flyr av sted på vinger, det har du rett i. Hadde ferie samtidig med deg, så nå er det hverdag her igjen. Heldigvis er det ikke forskjell på ferie og hverdag i hagen, så det er fortsatt mye å glede seg over. Håper høsten blir lang og varm for det har vi da fortjent nå.
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  13. For et gnistrende flott innlegg, med mange kunstneriske bilder!! Du sprer så mye glede og inspirasjon! "Ta sin hatt og gå", "alltid spennende å titte rundt hjørnet og se dagens meny." Din ordkunstner!! God helg:)

    SvarSlett
  14. I liked the arrows for their help in organizing your notes.
    ก็อตซิลล่า 2015

    SvarSlett