26. oktober 2018

Den siste rose


Den siste rosen i hagen bringer frem de vakreste og "sørgeligste" barndomsminner. Både min mor og farmor har utallige kvelder dysset meg varsomt i søvn med sangen om rosen og sommerfuglen. De slapp ikke unna når de prøvde å bare ta ett vers:) 
Jeg kan fortsatt kjenne den samme følelsen når høsten siger på.

"Den siste rosen, sto i kveldens blå,
da hun den siste sommerfuglen så.
Og rosen sa: Nu er vår sommer slutt
og mine kronblad strøs for stormen ut.


Bli her hos meg du vakre sommerfugl
når høsten raser hviler du i skjul. 
Men sommerfuglen enset ikke det,
den løftet vingene og fløy av sted.


Den fløy og fløy, da nattens mørke kom,
den angerfull til rosen vendte om.
Den ville be om hva den vraket nyss
en seng av purpur og et dronningkyss.

For sent, for sent, for nu var rosen død,
og kun en tistel den til hvile bød.
Slik endte det da sol i østen rant,
 at man en sommerfugl blant tistler fant.

Riktig god helg og sov godt!

10 kommentarer:

  1. Så fin og sørgelig sang! Den har jeg aldri hørt. Snufs... Sånne sanger lages ikke mer. Nydelig rose med skjønn farge.
    Ønsker deg en god helg, Jannicke!

    SvarSlett
  2. Oi, oi, den var sørgelig!
    Men en vakker siste rose, da.

    SvarSlett
  3. Hei Jannicke!
    Ja, dette kjenner jeg igjen. Sorgen over at noe er over og dør. Vemodet av å gå inn en kveld og vite at i natt kommer frosten. Og det vakre er borte i morgen.
    Nydelig rose
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Hei Jannicke!
    Definitivt en vemodig årstid og ei nydelig rose!
    God helg,
    Lena

    SvarSlett
  5. Sangen kender jeg ikke, men jeg kan godt forestille mig, at man som barn ville kunne elske denne søde og lidt sørgmodige sang. Rosen og løvemunden er fine i hinandens selskab.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  6. Tack! Vilken fin sång :) Känner inte igen den från Sverige eller min barndom men vacker och eftertänksam. Och jo - jag sov gott :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  7. Hej Jannicke!
    Fin ros och en fin text, känns alltid lite vemodigt att packa ihop trädgården inför vintern, men snart är det vår igen.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  8. Hösten är vemodig även om den även kan vara härlig med hög luft och vackra färger tur att våren kommer så småningom för den som väntar på något gott osv.Vilken fin vers och en fin Ros.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  9. Så otroligt vacker...
    Kram från Titti

    SvarSlett
  10. Nydelig rose, den sangen har jeg faktisk aldri hørt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett