2. oktober 2018

Hyllest til Ringblomsten


 Det er tid for min årlige hyllest til Ringblomsten. Når de fleste blomster takker for seg står Ringblomstene som lysende fakler i den dunkle høsten. De er på sitt aller kraftigste og flotteste. De byr på nok vitaminer til å overleve en hvilken som helst hard vinter. 
Jeg setter så stor pris på dem og dytter frø ned der det er plass. 
De vet å så seg selv også og det er dermed ingen fare for at det noensinne blir en sesong fri for Ringblomster hos meg.





De pryder så fint for seg selv, men himmel for et skue når de spiller sammen med andre av samme kaliber. Rene fyrverkeriet! 




 'Snow Princess' er av den litt mer beskjedne typen med sin duse gule farge, som går over i kremhvit i siste fase av blomstringen. 





Jeg plukker og plukker store buketter. Med disse i vasen bringes solen innomhus på hustrige høstdager. All honnør til Ringblomsten!

11 kommentarer:

  1. Ringblomster er en favoritt hos meg også, de kan blomstre helt til desember hvis det ikke blir frost.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Vacker hyllning till ringblomman. Det är nog den tacksammaste blomman man kan så. Idag ska jag gå ut och titta på mina egna - de är självsådda sen förra året :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  3. Jag är också förtjust i ringblommor och instämmer i din fina hyllning. Vad snyggt det var att ha dem tillsammans med solhattarna. Det var en riktig aha - upplevelse. Jättefint!

    Allt gott!
    Anna-Karin

    SvarSlett
  4. Visst blir man glad av dessa färger! Det är något visst med ringblommor och hösten...
    Varm kram från Titti

    SvarSlett
  5. Hej Jannicke!
    Svärmor hade alltid ringblommor, så jag tänker på henne när jag ser dem. Har tagit frön hos dottern, så nu skall jag ut och så dem, så får jag hoppas de tittar fram i vår.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Jeg har savnet ringblomstene mine i år, de pleier å så seg selv og jeg strør ut litt frø også, men i år må det ha vært for tørt. Tenkte akkurat på det i går da jeg kjørte forbi en hage med et stort ringblomstbed. Dine er nydelige. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Morgenfruer, som vi kalder dem på dansk, er nogle af de dejligste blomster på denne årstid. Selvom jeg generelt bedst kan lide blomster i sarte farver, har jeg det sådan med morgenfruer, at jeg holder mest af de stærkt gule og orange. De lyser op på en mørk efterårsdag.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. Jag gillar också Ringblommor jag får nostalgi känslor med dem för de fanns redan i min barndom.Jag brukar så dem varje sommar och de planteras under vår tall det är en tacksam sommarblomma.Ha et gott/Margareta

    SvarSlett
  9. En årlig hyldest til morgenfruer lyder som en god idé. Hvorfor skal vi bare hylde de eksotiske og vanskellige vækster? Og nu kan man jo få morgenfruer i mange farver og former.
    Jeg har haft mange af de cremegule som ikke bliver så høje i år, og de er meget søde, men til sidst fyldte de for meget blandt krydderurterne så jeg fjernede dem. Jeg er dog helt sikker på de kommer igen fra frø næste år, og det er dejligt. De gule og orange er som solskin på stilk, så dem må man også have.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  10. Hei Jannicke!
    Gu for noen herlige farger. Elsker det! Jadda- jeg har også ringblomster og etter å ha sett dette blir det flere :))
    Ha ei god helg,
    Lena

    SvarSlett
  11. En herlig honnør jeg bare kan slutte meg til :)

    SvarSlett