28. september 2018

Godsaker på sørsiden


Sørbedet er meg spesielt kjært og det er flere grunner til det. Bedet er det første jeg gravde opp i villnisset på Enerhagen våren 2009.  Det er for meg selve symbolet på starten av et rikt og givende hageliv. Bedet får mye sol og de står lunt mot husveggen. Plantingen har foregått etter innfallsmetoden og det kommer ofte gode ting ut av det. Et mangfold av farger og former har funnet sin plass og spiller så fint sammen fra tidlig vår til sent høst. 


Det er spesielt to dronninger som gjør seg bemerket. Riddersporen 'Pagan Purple'  vaier med sine mektige tårn mens  Solbruden 'Moerheim Beauty' danner en fryd av dansende bruder. 



Gullris dukket opp av seg selv for et par år siden. Jeg er litt kritisk til denne giftige og massespredende planten og var i ferd med å røske den opp av jorden. Men så at den var et fint innslag i bedet og bestemte meg for at den får bli en stund til. Holder den under kontroll.




Kuletistelen har jo også en tendens til å invadere, men kulene er jo så kule og våre venner med vinger svermer rundt dem. Så den har absolutt fått en permanent plass. 


Denne fargekomboen er litt av et blikkfang. 


Har du sett på maken til beundringsverdig skaperverk! Makalaus vakker.
Alltid godsaker å finne på sørsiden!

Riktig god helg. 
Jeg lenker til   TrädgårdsFägring

10 kommentarer:

  1. Ja den var ett läckert blickfång och jag som är lite sisådär till orange kan plötsligt tänka mig Helenium i rabatterna. Rabatten är jättefin och jag förstår att den ligger dig varmt om hjärtat.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  2. Oi oi så lekkert!
    Kan hende jeg stjeler den kombinasjonen :)
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
  3. Kugletidslen er så smuk, og så er den kuglerund og helt sig selv. Den står fint sammen med gyldenrisen.
    Dejlige billeder!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  4. Hej Jannicke!
    Så vackra kombinationer. Gullriset finns hos dottern, och tittar fram överallt. Vi rensar bort, och det kommer nya, men det blev en fin kombination. Otroliga riddarsporrar, så vackra.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  5. Sørvendt og lunt må jo være perfekte forhold å tilby mange fininger. Superfine riddersporer som svever over det hele.

    SvarSlett
  6. Helt ljuvliga bilder...som vanligt hos dig!
    Höstkram från Titti

    SvarSlett
  7. Så fina bilder och färgkombinationen med blått och orange är bara så fin i höstljuset.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlett
  8. Nydelig skaperverk! Så flott bed. Skjønner godt du er glad i det. :) Også her har jeg litt gullris, den er fin nå om høsten. Men den holdes under kontroll.

    SvarSlett