17. mai 2018

Hvitt og gult i skjønn forening


Gratulerer med dagen! Kanskje ikke de rette fargene jeg byr på i dag, men fint å supplere litt. Bedet med hvite og gule kombinasjoner blomstrer nå i skjønn forening. Hundetannliljen 'Pagoda' kom tilbake etter å ha tatt seg et hvileår. Velkommen skal den være, så fin som den er. Jeg fikk noen biter med Småhjerte av en hagevenn i fjor og humlene fryder seg.




Akk, hvor nydelig den er - Fritillaria 'Pallidiflora'. En sann favoritt i vårhagen. 



Min andre Hundetannlilje som vil blomstre er 'White Beauty'. Lekker som bare det. En rosa og lilla vil seg absolutt ikke, tross to forsøk. 


Hvite Ruterliljer overgår de lilla synes jeg. Synes som om de er laget av slitesterk silke, der de skinner så fint i kveldssolen.


Narcissus 'Camassia' liker godt å skifte drakt, en til hverdags og en til fest.


Fritillaria 'Rubra Maxima' står så majestetisk med sine prydefulle klokker. Det er kun den gule som blomstrer hos meg. De oransje står der kun med bladverket sitt. Noen andre som opplever det samme?


Fritillaria 'Raddeana' er også en lise for øyet. Jeg rakk såvidt å få med med årets blomstring. Den lille kvisten med Forsythia som jeg fikk av en nabo for et par år siden, kom med noen få blomster i år. Det er nok ingen fare for at den ikke skal vokse seg stor.


'Tulipanen 'White Elegance' er kremgul i sin første fase. Her dirigerer den musikken for resten av gjengen i bedet.


'Sylvestris' tulipanen vil også dirigere, så det blir et herlig orkester blant de hvite og gule denne vårdagen i mai.

Riktig god pinse!

16 kommentarer:

  1. Så mye fint du har i hvitt og gult! De hvite ruteliljene er så vakre, ja. Jeg har også mange av de. F. Pallidiflora er også så vakre. Fritillaria er i det store og hele en flott planteslekt.
    Ha en fin dag, Jannicke!

    SvarSlett
  2. Hvor smukt med hvidt og gult. Jeg holder meget af hundetand og kejserkrone, men har desværre ikke nogen selv:)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen, Jannicke! Nydelige gule nyanser sammen med hvite blomster du viser. Jeg skjønner godt at F. Pallidiflora er en favoritt. Det var ikke mye rødt, hvitt og blått på brunchen her i dag, det var fiolette tulipaner fra haven sammen med gulgrønne orkideer. Men flagge i det riktige fargene, det gjør jeg. :) Ønsker deg gode pinsedager også.

    SvarSlett
    Svar
    1. og Hundetannliljene er lekre! De var nye for meg. Så er jeg enig med deg i at de hvite ruteliljene er vakrest, (men de er i mindretall hos meg).

      Slett
  4. Hei.
    Nydelig med nyanser i gult sammen med hvitt. Hvite ruteliljer er flotte. Jeg kan skjønne at "Pallidiflora" er en favoritt. Fin 17 maikveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Jeg liker godt de varme, gule fargene du viser. Også vil jeg gjerne vite om du hører på Theresa Williams råd. (Ler meg halvt i hjel)

    SvarSlett
  6. Du får til hvit hundetann, jeg får kun til den rosa...
    Forsythia er vel kanskje en busk man setter i utkanten av hagen, men den er nå flott da, nå på våren:-)
    Tror faktisk det er den Orange frittalariaen som blomstrer hos oss, men akkurat nå har jeg nyst til å grave de opp, det er liljebille jakt flere ganger daglig . Hvitt og gult er flott !
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  7. Beautiful combination of spring colours! They look fresh like spring light. Loved it! Groetjes Hetty

    SvarSlett
  8. Det var mange vakre bilder av lys gule og hvite vårblomster.

    Ha en fin Pinsehelg!

    SvarSlett
  9. Hej Jannicke!
    Alldeles underbara vårliga bilder av fina blommor. Vackra kombinationer.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  10. Så flott kombinasjon av gule og hvite nyanser! Jeg har ikke hvit rutelilje, det får jeg sette på ønskelisten, menjeg klarte å beskytte de rutete mot hjorten, så ds er jeg fornøyd. White Elegance var en nydelig tulipan, de litt nøytrale sortene gjør seg fint i samlinger. Ha en fin pinse. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  11. Heeeelt ljuvligt...
    Kram till dig från mig,
    Titti

    SvarSlett
  12. Amazing flowers, great shots.
    Have a nice weekend
    Kind regards
    Maria from
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
  13. Ljuvlig blomning och helt rätt färgtema tycker jag :) Fick med mig några fina kompositioner och jag ska ta och flytta ihop en del av de växterna hemma också. Så tack för inspirationen.

    Kram, Carina

    SvarSlett