20. mai 2018

Vårens myke melodi


Ingen ringer våren så melodiøst og mykt inn som Kubjellene. Kveldssolen fremhever deres skjønnhet til det fulle.


 

Auriklene står der så ranke på hedersplass. Den rødrosa under er fra min barndoms hage og er meg ekstra kjær.



Navnelapper har en tendens til å fly sin vei i løpet av året, men så lenge Primulaene ikke tar samme veien er jeg fornøyd.


Primula 'Garriarde Guinevere' er ny av året. Nydelig svak rosa farge med et praktfullt mørkt bladverk.


For ikke å glemme de svevende blå stjernene som funkler i vårens skinn. Forglemmegeisøster 'Jack Frost' er jo bare vakker og de "vanlige" Forglemmegeiene har etterhvert spredd seg over hele Enerhagen. Litt av et skue.


Vårkjærminne! For et vidunderlig navn.


Jeg er heldig å ha tepper av Maria Nøkleblom i rød, oransje og gule nyanser. De har stått der i uminnelige tider (minst 60 år)


Så skal kropp og sjel også ha litt hvile mellom hageøktene. Herfra kan vårens myke melodi få synke inn.

Ha en god uke!

16 kommentarer:

  1. Oj, nå savnet jeg kubjellene veldig! Den har gått ut hos meg. Så vakker og herlig lodden! Jack Frost er en vakker favoritt hos meg også. Den har heldigvis ikke fløyet sin vei! Veldig vakre bilder fra vårhagen din! Og vedhaugen er på plass hos deg også.
    Ha en kjempefin uke du også :-)

    SvarSlett
  2. Hvor må det se smukt ud, når de blå forglemmigej blomstrer i Enerhagen. Skønne stole, og en dejlig placering på græsset, her kan der slappes af.
    Du må også have en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  3. Ja takk! Den ene finere enn den andre...

    SvarSlett
  4. Jeg fikk min første kubjelle i fjor, og den kom fint igjen i år. Tenker det blir flere av den sorten, ja. Nydelige bilder og skjønn tittel på innlegget ditt. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Kubjeller er bare et must:-) Her har de stått og blomstret i over en måned, og de frøsår seg veldig bra, kommer opp overalt:-) "Garriarde Guinervere" var ny i år her også, og kom noe senere enn de andre.
    Vårskjærminne er vakker på skogsbunnen.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
  6. Nydelige Kubjeller i vakre farger. Mange fine vårblomster hos deg nå.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Hej Jannicke!
    Så fint med backsippan och alla fina primula. Planterade en vit förgätmigej förra året, men nu har den blivit blå. Men så vacker. Sköna stolar att sitta och njuta i.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
  8. Vakkert!
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
  9. Så vakre bilder! Forglemmeiei og Jack Frost er så fine i nai. De lyseblå blomstene er så fine. Fine primula du har.
    Ha en fin ny uke, Jannicke!

    SvarSlett
  10. Hei.
    Flotte bilder du viser. Kubjellene er så fine. De vokser bra her også. Forglemmegei er et must i hagen. Flotte stoler. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  11. Mine kubjeller sviktet helt i år, så det kom noen få bladtuster, men det ble aldri noe av. Håper de er der nede i jorden et sted. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. I år klarte noen kubjellene nesten å blomstre uten at jeg oppdaget det. Jeg blir nesten stressa av sånt. Må jo få med meg alt. Flotte bilder av maihagen din og flotte stoler
    Ha det godt Jannicke! Anne

    SvarSlett
  13. Ah, jeg digger Pulsatillaene! Hadde i feriehagen tidligere, en jeg sådde fra frø og en kjøpt i Sverige. Men tror at begge er borte gitt. Ranunkler har jeg også prøvd, men de forsvant etter ett år, mulig rådyrene gnafset dem i seg. Mer uflaks hos meg enn hos deg. Kos deg med dine!

    SvarSlett
  14. Fantastiske disse kubjellene!
    Og forglemmeiei er så søt...herlig stemning du deler fra Enerhagen!
    Ønsker deg en fin uke:)

    SvarSlett
  15. Vilket fint porträtt du tecknar av Pulsatillorna och ljuvliga bilder av de andra. Flera primulor där som väcker ha-begär :)

    Klart man ska passa på att använda stolarna nu när det är precis rätt väder.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett