17. september 2019

Gulhvite nyanser


Bedet med gule og hvite nyanser har bugnet i år. Det er en sann fornøyelse å følge utviklingen fra den spede begynnelse til det virkelig begynner å ta form. Krever en god porsjon tålmodighet, noe jeg ikke er kjent for å ha mest av. Men når belønningen kommer er alt glemt. Så gjelder det å minne seg på at naturen må få følge sitt eget tempo. Det er jo faktisk noe av det jeg setter mest pris på med hagelivet. Rosen 'Stockholm' står trangt innimellom mye annet, men ser på ingen måte ut til å mistrives med det. Den har blomstret rikt i to omganger. Fargen og duften er uimotståelig.


Ridderspore 'Sungleam' har en praktfull blek gul farge som går over i det hvite utover i blomstringen. Glad for å se den igjen, for i fjor sturte den i tørken.


Her er et utsnitt av bedet med blant annet Fløyelstjæreblomst, Kongslys, Hvit Akeleiefrøstjerne, Gåseblom, Ridderspore, Storhjelm og Rusoløye.




Liljene Yelloween og Polar star. Begge ble hardt angrepet av liljebiller, men de kom seg heldigvis tålig bra fra det....i motsetning til en del andre liljer.



Har etterhvert fått sans for Kongslys. Disse er fra frø jeg fikk av en hagevenn for mange år siden. De sprer seg hemningsløst og kan fort fortrenge sine naboer, så her må det holdes streng kontroll.



Akeleiefrøstjerne i gult måtte jeg lete lenge for å få tak i. Hvit Moskuskattost er ikke noe problem å finne, for den vokser overalt på engene rundt Enerhagen. Den popper opp i bedene også. 


Allium flavum er en artig variant med sitt viltre hode og dråpeaktige blomster. Dekorative og blomstrer uendelig lenge.


Både navnet og fargen på Irisen 'Butter and sugar' gir glede og jeg er veldig fornøyd med Stokkrosen jeg sådde for to år siden. 

God uke til dere alle!






7 kommentarer:

  1. Så fine nyanser av gult og hvitt, Jannicke! Jeg er så glad i den svake, lysegule fargen. Kongslys er nesten et ugress. Jeg har den hvite, og den sprer seg utrolig mye. Plutselig dukket det opp en gul, så de er nok ikke helt stabile. De er enkle å få til om ikke annet!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Den gule lilja der har nå festet seg på netthinna. Så flott med det grønne som lyser igjennom.
    Yelloween ser bare perfekt ut :-)

    SvarSlett
  3. Vilken härlig "lätthet" det blir i rabatten med dessa ljusa färger...bra tips!
    Alltid lika ljuvliga bilder också!
    Önskar dig en finfin höstvecka.
    Kram från Titti

    SvarSlett
  4. Skikkelig lekkert :-)) Her er det mer kaos som råder, i alle fall når det gjelder farger :-D Men jeg ser jeg har noe å lære! Fin ny høstuke!

    SvarSlett
  5. Hej Jannicke!
    Det är så fint med de ljusa färgerna ihop. Aklejruta i gult har jag inte sett förr. Söta Malvan finns hos mig, och den kommer upp lite här och där, klippte ner den och nu blommar den om. Fick tag på en ljusblå, som jag hoppas kommer igen nästa år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Kjempefint med gult og hvitt sammen:) betagende. Sukk!!

    SvarSlett