19. juni 2016

Allmektige Akeleier

 

AKELEIER - Jeg er så betatt, så betatt av dem. Bare det å si navnet er en ren nytelse. Bokstavene danser så pent inne i munnen og lyder som musikk når de uttales. Likeså danser de og nikker så mykt med de skjønne hodene sine i bedene. 
Jeg kunne hatt en egen hage,fylt av kun Akeleier. Der skulle de fått spredd seg alt de bare lystet. Jeg respekter at naturen og plantene har sin syklus, men innrømmer at jeg ofte drømmer om å få dem til å blomstre HELE sommeren!


Mange av dem har vokst på engene og i hagen lenge før min tid og jeg kjenner derfor ikke navnet på dem. Men hva gjør vel det?!


'White Barlow' danser med en gammel blå.

 

En nydelig rosa som dukket opp i år. Kan ikke huske at jeg har plantet den, men hvem vet....

 

Ny av året er  den doble ' Blue Barlow'. Nydelig farge synes jeg. Til høyre en urgammel navnløs, som jeg har hentet fra engen rundt Enerhagen.


Akeleien fyller opp og setter stas på skyggebedene mine.

 

Siste Akeleiedryss for denne gang er 'Black Barlow' og en hvit dvergakeleie. 

Dersom noen av dere ønsker å bytte akeleiefrø eller avleggere med noen av mine eller andre planter jeg har, så send meg gjerne en melding på bloggen. Jeg får nemlig ikke nok av dem:)

Ha en fin ny uke alle sammen! 


17 kommentarer:

  1. Akeleier er vakre,
    og du har utruleg mange flotte varianter.
    Fantastisk !

    SvarSlett
  2. Har akkurat kjøpt en akeleie. Syns også de er flotte :-)

    SvarSlett
  3. Helt enig, akeleier er noe av det vakreste som finnes. En gang så jeg et program, tror det var Gardeners world. Der var det en gartner som klippet ned alle akeleiene før de produserte frø, og dermed fikk en remontering.

    Jeg skulle gjerne sendt deg noen frø, men er ganske så sikker på at du har alle de typene jeg har. Har stort sett de helt vanlige. :-)

    SvarSlett
  4. Helt enig, akeleier er noe av det vakreste som finnes. En gang så jeg et program, tror det var Gardeners world. Der var det en gartner som klippet ned alle akeleiene før de produserte frø, og dermed fikk en remontering.

    Jeg skulle gjerne sendt deg noen frø, men er ganske så sikker på at du har alle de typene jeg har. Har stort sett de helt vanlige. :-)

    SvarSlett
  5. Hei Vi kan godt ta en liten bytterunde når frøene blir modne. - jeg har vel ca 15 forskjellge i hagen og får heller aldri nok av dem. De krysser seg nok hemningsløst seg i mellom så det kan bli noen spennende kombinasjoner. Hvis du klikker på akeleie taggen på bloggen så ser du hva jeg har. Ha en fin kveld. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå ser jeg at jeg har vært altfor ivrig i ryddingen av bilder og har dermed slettet mange bilder i tidligere innlegg. Ikke mange bilder av akeleier tilbake. Utrolig dumt! Duplikatene var rett og slett ikke dobbelt-opplastede bilder, det var de bildene som var brukt i bloggen. ...

      Slett
  6. Nydelig! Ren nydelse! Har også etter hvert fått øynene opp for akeleiene som jo er mye mer enn de viltvoksende blå som jeg er vant med fra barndommen (jeg liker ikke så godt blått, så mulig det er derfor..) Men nå har jeg fått noen akeleier som er alt annet enn blått og de er jo så vakre. Ikke mye frø å bytte, men jeg kan prøve å ta frø av den røde akeleien jeg "fant" i velkomstbedet og som jeg ikke husker å ha kjøpt (merkelig dette her...) så kan vi se om vi kan bytte...om du ikke har den fra før da...
    Ha en fin ny uke :-)

    SvarSlett
  7. Akeleier er bare helt nydelige når de blomstrer-

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  8. Amazing captures of flowers in nature.

    SvarSlett
  9. Så fine Akeleier du har! Flotte bilder♥
    Jeg håper jeg også kan dele bilder av mine Akeleier på bloggen nesten år. Jeg kjøpte to på Hagemessen, men dessverre hadde de med seg lus så jeg måtte klippe de helt ned, også har jeg sådd en som jeg håper kommer igjen og blomstrer neste år:)

    SvarSlett
  10. Så flotte akeleier! Syns også de er vakre :) Bytter gjerne frø. Har fått tak i noen med variegerte blader, syns det lyser så fint opp i bedet! Stort sett ser det ut som den gir barn med variegerte blader også. Har bilder av den på bloggen min: http://skovly2.blogspot.no.

    SvarSlett
  11. Jeg liker også akeleier og har dem i hele hagen, ingen er kjøpt så jeg aner ikke hva noen av dem heter, men flotte er de. Ha en fin hagedag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Akeleier må vi ha i hagen, helst i hopetall:) Jeg liker då godt de høye som "svever" over bedene. Jeg kan samle frø til deg hvis jeg har noen du ønsker deg.

    SvarSlett
  13. Her har akeleiene stort sett danset fra seg for i år. Vakre bilder! Ønsker deg en flott sommer!

    SvarSlett
  14. Helt enig, akeleier er nydelige stauder! Og du skriver så poetisk at man blir enda mer forelsket i dem:-))

    SvarSlett
  15. Your flowers are gorgeous! Thank you for sharing these wonderful photos with Today's Flowers. I appreciate this very much :)

    SvarSlett
  16. Nydelige bilder (som vanlig), og jeg er klar parat for å dele! Må vente litt til jeg får oversikten, men sender deg en pakke mot sensommeren!

    SvarSlett