16. juni 2016

Forsommerdrops



Forsommeren byr på herlige drops i hagen. Det har vært varmt lenge og bedene tørster. Heldigvis tok overvanneren ansvar og sendte etterlengtede dråper over Enerhagen. Man vil jo så gjerne at blomstringen skal vare lenge, så jeg takker ja til noen våte og skyggefulle dager. Prærieliljen 'Camassia leichtlinii' var ny hos meg i fjor. Jeg er blitt ordentlig glad i dem, både i hvitt og lilla. Humlene er overbegeistret og det er en evig summing rundt dem.




Valmuene har såvidt begynt å komme. Stor stas når peonen 'White Wings' åpenbarte seg med en blomst for første gang på to år. Kanskje byr den på flere til neste år...


Mine to skyggebed feirer også forsommeren. Så gøy at det har blitt frodig der. Har tatt sin tid å få bedene til, med prøving og feiling underveis.


Det blir stadig flere skyer av Allium i hagen. De hvite glimrer imidlertid med sitt fravær i år. Noen som har erfaring med at de er vanskeligere å få til? Kattemynte er blitt en ny favoritt hos meg. Blomstrer så vakkert og så lenge. 


Til slutt en forsinket hyllest i gult og blått til Sveriges nasjonaldag, som var 6. juni.

Nyt forsommerhagen alle sammen!

16 kommentarer:

  1. Kattemynte er en fantastisk plante. Legger dog merke til at nabolagets katter ofte "ruser" seg på de. :-)

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder, Jannicke! Frodige og vakre bed du har fått laget. Jeg har plantet for første gang i år lilla Allium, så jeg har dessverre ingen erfaring med de hvite.
    Kos deg masse i hagen, og god helg!

    SvarSlett
  3. Jeg kan i alle fall si at Allium aflatunense blomstrer lite hos meg i år. Fint å lese at Camassia trives godt hos deg, de er veldig flotte, OG fristende. Riktig god helg til deg, Jannicke!

    SvarSlett
  4. Du har så mykje vakkert i hagen din.
    Det er ei fryd å sjå bilda dine.

    SvarSlett
  5. Nyyydelige bilder fra Enerhagen :-)
    Flotte og frodige bed, skyggebed er så morsomt å få til og kjekt å få utnyttet de mer skyggefulle stedene også.
    Ja kattemynte er en stor favoritt. Og høyt elsket av mine katter som helst vil "kjæle" de i hjel. Derfor har kattemynten hos oss inngjerding og kan "beundres" utenfra. Blomstrer uavbrutt gjennom hele sommeren her og dufter nydelig - synes jeg som menneske også ;-)
    Veldig godt med litt regn nå for jammen var det tørt!
    Ønsker deg ei fin helg :-)

    SvarSlett
  6. Forsommeren er en vakker årstid, da er alt frodig og grønt. Mange vakre blomsterbilder.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Flott blomstring til deg nå! Herlig! Den hvite kirgisløken(allium)har jeg prøvd, men ikke fått til enda. Men jeg skal prøve igjen:) Mulig den vil ha mere sand i bedet enn det jeg har.
    Her sprer alle myntene seg i rasende fart. Kattemynten(kattedopet, som jeg kaller det)står i en butt på verandaen. Og de andre myntene på andre siden av huset, så de ikke skal komme inn i hagen.
    Prøving og feilig må til i en hage. Takk for titten!
    Ønsker deg en god helg:-)

    SvarSlett
  8. Så flott blomstring! I ettermiddag har endelig regnet kommet til Bergen, men det skal en del timer til med regn før det monner. Men luften blir nok friskere i hvert fall! Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  9. Mine hvide allium er heller ikke kommet i år, så de er nok lidt vanskelige. De lilla derimod blomstrer.
    Men du har mange andre smukke blomster, bl.a. hvide valmuer.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  10. Försommaren är underbar när man får njuta av alla blommor som slår ut.Kattmynta och Allium har även jag i trädgården den senare blommar för första gången och gör mig glad.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  11. Underbara blommor i din trädgård. Ha en skön helg!

    SvarSlett
  12. Du har alltid så fina växter och många för mig nya, jag noterar och laddar!
    Agneta kram

    SvarSlett
  13. Flott blomstring hos deg. Artig når blomsterbed begynner å bli frodig, ofte er det bare tålmodighet som må til:-) God helg!

    SvarSlett
  14. Alltid hyggelig å se bildene du tar! Flinke modeller har du også :) Likte fargen på den peonen!

    SvarSlett
  15. Nydelig Allium, en av plantene som står øverst på min ønskeliste. Fikk noen frø av en kusine ifjor, men klarte ikke å drive de frem.

    SvarSlett
  16. Glimrende, glitrende forsommerdrops! De var nydelige å få se. Gratulerer med skyggebed, er enig i at det ikke er løst over natten. Men så morro når det funker!! Dette ble knallfint, i lekre farger!!

    SvarSlett