12. september 2013

Dahlia - Månedens favoritt som blomstrer nå!


"Hva blomstrer hos meg akkurat nå" er ukens tema hos Blommig fredag.
Månedens favorittvekst foregår hos Anna Vattenkanna.
Det måtte bli Dahlia til begge deler! 
Ingen over - Ingen ved siden:) 


Musene spiste alle mine knoller som lå til vinterlagring, så i år måtte jeg begynne på nytt.
En del fine ble det, men slett ikke alle jeg var like heldig med. To årsaker til det; noen knoller hadde nok dårlig kvalitet. Så var jeg litt for vågal og prøvde på nytt i år å plante 
5 meter med Dahlia i et bed med alt for lite sol.... Jaja, nok om det:)

Thomas Edison  på bildet over har gitt gigantiske blomster med en dyp og varm lillafarge.


Eveline har virkelig vært et fornøyelig nykjøp. De nydelige lilla sjatteringene blir gradvis dusere etterhvert som blomsten vokser. Helt klart en favoritt.



Denne har vært utsatt for feilmerking. Skulle vært en Purpinka, men det gjør ingenting for den ble en fin overraskelse. Noen av dere som kan døpe den?



 

Arabian night er den som har gitt rikest blomstring. 
Den eneste i "skyggebedet" som har blomstret, så kåres herved til årets tøffing.
Liker godt den dype røde fargen.


"Dacarin" og "Dark spirit" på vei ut.


"Cafe au lait" og "Inspiration fantastico". 
Sistnevnte har vært en klar favoritt blant humlene.


Siden mange sviktet, måtte jeg spe på med noen søte sommergeorginer.....

 

 
"Heatwave"



Skal ta vare på alle de knollene som ikke ga blomster i år og se om de kommer på bedre tanker til neste år...og ikke minst skal "eieren" sørge for at de får bedre levekår:)

Ha en strålende helg. 

Del og nyt ved å klikke på bildene under.

          Utmaningen som du inte vill missa!

27 kommentarer:

  1. Hei Jannibele! Dahlia er en absolutt favoritt nå. De er mirakler. Og de kommer fra Mexico! Nyter bildene dine. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  2. Visst är Dahlia en underbar favoritväxt! Härliga bilder!/ Kram Titti

    SvarSlett
  3. Mange flotte blomster men Eveline ble en klar favoritt av dem alle :)

    SvarSlett
  4. Hei Jannibele! Tusen takk for fantastisk frøpakke sendt i posten! Med lilje attpåtil! Det var en stor rikdom, og jeg ble veldig glad! Nå kommer snart frø til deg også. Venter på den gjenstridige løvemunnen. Det var noen flotte dahlia du har her. Jeg har også plassert Arabian Night i halvskygge, på et sted der det er full skygge om vinteren. Men den ser ikke ut til å la seg affisere. Moro å høre at du også har samme erfaring. Det var et eksperiment her i år.

    Du er tidlig ute med fredagsblomstringen, bra å være i forkant! God fredag! Stor klem.

    SvarSlett
  5. Vakre dahlia du har! Den øverste hadde veldig fin lillafarge. Eveline er utrolig vakker, det er det ingen tvil om.
    Jeg fikk sendt liljeløken i går, så jeg håper du har den i dag.
    Ha en fin helg! Det er den hvite :)

    SvarSlett
  6. Men så många olika dahlior du har! Den ena vackrare än den andra. Verkligen en odlingsvärd knöl.

    Kram

    SvarSlett
  7. Oj vilka många underbara Dahlior du har!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  8. Vilken mängd med otroligt vackra dahlior du har! Förstår att dom kvalificerade sig till både Månadens favorit och Blommig fredag. Jag har i många år funderat på att ha dahlior men det har aldrig blivit av. Har ju en liten trädgård men man kan ju ha dom i krukor. Eveline blev jag extra förtjust i.

    Ha en trevlig helg!

    SvarSlett
  9. Så vackert med dalior, måste satsa på det till nästa år!
    Trevlig helg.

    SvarSlett
  10. Vilken blomsterprakt....väldigt vackert...!!!

    Trevlig helg...=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
  11. Riktigt fint, och färggrannt, det skall bli fler Dahlior hos mig till nästa år, så jag får njuta av mer färg på hösten. Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  12. Blir alldeles knäsvag så vackra de är, speciellt de
    Två första :-)
    Kram Hélena

    SvarSlett
  13. Hei
    Nydelig Dahlia blomstring du har nå. Og så mange flotte. Jeg har tatt inn mine knoller, for det var noen netter som var litt kjølige.
    Ønsker deg en fin helg. Klem

    SvarSlett
  14. Dahlior är fantastiska, häftigare blommor är svårt att finna. Och har man bara bra vinterförvaring är de ju faktiskt inte svåra att odla.

    SvarSlett
  15. Mmmmm.... Vilken Dahliaprakt! Det är verkligen en härlig blomma.
    Tjingeling

    SvarSlett
  16. Väldigt vackert! Synda att man måste upp med knölarna på hösten bara, verkar vara lite knepigt. Lycka till med övervintringen!

    SvarSlett
  17. Virkelig fine og frodige blomsterbilder du deler her! Jeg har tidligere ikke vært så glad i georginer, men jo mer jeg ser bilder av dem så liker jeg dem bedre og bedre:-) Tusen takk for din koselige hilsen hos meg nylig, ønsker deg en riktig fin helg!

    SvarSlett
  18. En fin samling georginer som du har!

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvarSlett
  19. Hej Jannilbele!
    Hvor er dine dahlia flotte sammen med lathyrus. Det lette sat op mod det tunge giver en helt speciel effekt.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken
    God Weekend!

    SvarSlett
  20. Nydelige Dahliaer! Det blir spennende om alle kommer med blomster neste år :-)

    SvarSlett
  21. Sikke mange flotte dahliaer, du har nået at få lagt, selvom musene spiste de andre. Du har ret i, at dahliaer vil harve sol - meget sol! Den fejltagelse har jeg også gjort mere end en gang!

    SvarSlett
  22. Håller med och är på väg att tänka om! De är värda sitt besvär tror jag - ska bara försöka övervintra dem först. Härliga bilder och flera som jag känner - vill ha!

    Ha det gott! /Carina

    SvarSlett
  23. Dahlia er ikke allverdens dyrt å erstatte, heldigvis!
    Jeg putter noen Dahlia-knoller i den dypeste skygge, og jammen produserer de ganske bra med blomster likevel!

    Fortsatt god helg :-)

    SvarSlett
  24. Jättefina dahlior du visar. Önskar jag hade plats att övervintra mina.. Kraaam Pia

    SvarSlett
  25. Så många underbara Dahlior! Jag ser flera som jag också skulle vilja ha. Hoppas att du kan övervintra dem alla.
    Ha det fint,
    Carina

    SvarSlett
  26. Dahlias are really magic
    Greetings http://kolorywogrodzie.blog.onet.pl

    SvarSlett
  27. Så många snygga dahlior du har! Den utan namn (4:e) var nog min favorit.
    Kristina

    SvarSlett