22. juni 2016

Midtsommerdrømmer


Det nærmer seg Midtsommar i de svenske skoger og hagen har allerede pyntet seg til kalas.
Dagen feires stort her borte, så vi sørger alltid for å være på Enerhagen den helgen.
3. juli har vi åpen hage, så håper at hagen beholder feststasen på frem til det:) 
Vi er veldig spente på både vær og besøkende. Første gangen vi er med.


Akeleiene tar nok farvel snart, men jeg klipper en del av de ned i håp om atter en blomstring. Stjerneskjermene vet å skinne i lang tid fremover.


De første duggfriske roser har åpenbart seg. En gammel villrose som sto og sturte bak låven, har vokst noe voldsomt etter at den fikk behørig plass i bedet.

 

Enerhagens muntreste festhatter. Man må jo bare bli glad til sinns ved synet av Primulia 'Vialii'.


Martagon - De lekreste høye ranker fylt av de skjønneste liljer! Så klarte jeg å snike inn nok en Akeleie, 'Black Barlow'. Vidunderlig dyp farge.


De hardføre Rosenkragene svikter aldri. Allium 'Roseum' hadde jeg glemt at jeg plantet i fjor. Så søte og yndige at.


Storkenebb er definitivt en dille. Tror det finnes flere sorter i etthvert bed. Her er 'Raven'....trur eg...


Den første peonen er begynt å blomstre. I år har alle peonene knopper. Det er første gangen. Her kan det blir noen fine overraskelser, da navnelapper er borte vekk. I motsetning til i fjor har jeg plantet mye i krukker i år. Det liver så godt opp i kriker og kroker og på verandaen. 

Ååh, hvor godt det er med juni!
Ha en fin Midtsommerhelg alle sammen.

15 kommentarer:

  1. Her var det fantastisk mange flotte planter. Så herlig med midtsommer :) Ønsker deg lykke til med åpen hage også. Det kommer helt sikkert til å bli kjempebra. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  2. Jeg hadde helt glemt alliumen du viser i det første bildet, og når jeg tenker etter kan jeg ikke huske å ha sett at den har overlevd vinteren. Primulaen er utrolig motsom. Den må jeg skaffe meg til kjøkkenbedet mitt! Lykke til med åpen hage neste helg. Det blir spennende!

    SvarSlett
  3. Rosenkrager er nydelige, har ikke sett dem før. Primulia 'Vialii' skaffet jeg i fjor etter at jeg hadde sett den på bloggen hos deg. Lykke til med åpen hage!

    SvarSlett
  4. Her var det mye fint. Jeg elsker primula og har ei samling, men primula Vialii har jeg ikke sett før. Den må jeg ha!

    SvarSlett
  5. Herlig å se alt som blomstrer så fint hos deg, Jannicke! Du har så mye fint, og martagonene dine er det som jeg fester meg ved. Så utrolig flotte de er! Andre liljer er bare blåbær i forhold til de synes jeg ;)
    Den rosa jeg fikk av deg blomstrer så fint akkurat nå.

    God midtsommerfeiring!

    SvarSlett
  6. Så herlig! Flotte bed du har med mange favoritter:)
    Lykke til med åpen hage...heldige de som får kikke innom deg:)
    ps...så artig at du har blitt inspirert tilø roseplanting....slikt liker vi:)
    Ønsker deg en fin midsommer:)

    SvarSlett
  7. Vackra bilder tar du på dina fina blommor. Härligt att se så mycket fägring.
    Ha det gott. Åsa

    SvarSlett
  8. Helt nydelig hos deg! Lykke til med åpen hage.

    SvarSlett
  9. Helt nydelig hos deg! Lykke til med åpen hage.

    SvarSlett
  10. Hei, og tusen takk for din hyggelige kommentar hos meg i går. Så artig at du også liker akeleier så godt, spesielt siden du også nylig har skrevet et innlegg om det, ser jeg nedenfor her. FOR en vakker hage du har, og så mange spesielle og nydelige akeleier!

    Ser at du skriver at du har plantet mye i krukker i år; det har har ikke jeg. Jo, jeg har plantet i krukker, men veldig lite sommerblomster i forhold til foregående år. Nytt i år er at jeg har plantet en del stauder i krukker. En prøve for å se hvordan det går... Vi har brukt så mye penger på sommerblomster tidligere, da vi ikke har drivhus - står på ønskelista - og orker ikke det lenger for den korte sommeren vi har her nord, så da kan jo stauder i krukker (med fint bladverk) være et alternativ.

    Ha en fin helg, du òg.

    SvarSlett
  11. Underbara blomster! Glad midsommar!

    SvarSlett
  12. Hei Så mye fint du har i hagen din. Skulle ønske jeg bodde nærmere, da skulle jeg kommet på åpen hage hos deg. Lykke til.

    SvarSlett
  13. Fine bilder av vakre blomster. Kjekt at du er slik en flink fotograf. Det gjør opplevelsen av å se bildene ekstra god. Ble spesielt betatt av liljene. Disse får jeg vurdere for min hage :-)Lykke til med hagebesøk.

    SvarSlett
  14. Så spennende at du åpner hagen din for publikum!
    Det er jo så inspirerende å se i andre sine hager,håper dere hadde tålig vær.
    Jeg besøkte bare en hage her i bygda som var med på 1000 åpne hager,men kjempekoselig var det:)

    Ønsker deg fine sommerdager!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  15. Så herlig med åpen Enerhage!! Skulle gjerne ankommet stedet, om det var bare noe færre kilometer dit enn de mange hundre det dessverre er. Enn så lenge får jeg trøste meg med de særegne bildene! Du tar så gode bilder, og motivene er bare fantastiske. Lekre martagon, akeleier m.m.

    SvarSlett