2. september 2014

Livlige Liljer



Så er det disse  lystbetonte "dillene" som sniker seg innpå en...Jeg ble rammet av liljedillen i fjor. De er så fine å sette innimellom andre planter og de reiser seg så rankt. Dagliljene brer seg pent i bedene.Noen nye har det blitt i år også. 
Jeg drar til min oase Torse trädgård, hvor det finnes minst 50 ulike sorter til en meget billig penge!


'Elodie' og 'Pink planet'


Dagliljen '


'Yelloween' med Gåseblom i bakgrunnen


Til høyre 'Kransøye'


'Orange planet'


Dagliljene 'Highland Lord' og 'Monte negro'


Lappen på denne nye er blitt borte



Fjorårets 'Stargazer' ga overdådig blomstring i år. 
Noen liljer hadde blomstret fra seg mens jeg var borte. Blir kjekt å møte dem igjen neste år. Jeg har fire dagliljer som ennå ikke har gitt blomstring. De får nok lys og skulle ellers ha gode forhold. De er mellom 1-3 år. Hørte at noen bruker noen år på å blomstre. 
Noen som har gode råd å gi? 

 


9 kommentarer:

  1. Alltid en fryd å komme innom her og nyte dine flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Kære Jannibele
    Skøn serie af fine liljer.
    Det sidste er så fint og enkelt.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
  3. Hej Jannibele

    Flotte billeder
    Liljedillen er vi mange der har:)
    Dagliljer kan have det så godt at de hellere vil vokse end lave blomster, Pludselig kommer de -blomsterne!

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlett
  4. Underbara liljor, Kransöjen är förtjusande. Ha det gott!

    SvarSlett
  5. Så flotte liljer! Stargazer har jeg også - den er nydelig. Tror jeg skal kjøpe noen flere løker - den Monte Negroen du viser var virkelig flott! Men alle du viser var fine - gjør seg med noen liljer i blomsterbedet!
    Ha en fin kveld og helg,
    klem fra Lunalu

    SvarSlett
  6. Hei!
    Nydelige bilder av de fine liljene! Du har et helt eget lys i bildene dine.
    Og så må jeg bare skryte av 'headeren' din. Den falt jeg for.
    Tusen takk for den hyggelige kommentaren du la igjen hos meg. Det var så stas å lese at jeg var savnet :)
    Håper du får en flott helg!

    SvarSlett
  7. Herlige, mettede farger som stråler imot oss fra liljene dine! Fint å få sett dem på nært hold. Synes de mørkelilla dagliljene er noe helt spesielt!!

    SvarSlett
  8. Wonderful, i love your photos !!! ♥ See you soon and good sunday ;-)

    SvarSlett