14. september 2013

Helgegleder i lilla og blått


Kuletistel og Frøstjerne. 
Synes de kler hverandre så godt. Mitt første møte med tistelen var i hagen til en kunsthåndtverker jeg handlet hos i Sunne for et par år siden. 
Jeg bemerket dens skjønnhet og før jeg rakk å blunke sto mannen klar med spaden og jeg dro takknemlig hjem med en avlegger:)

   


Akssøyleblomst "Floristan Violet" og humle som har rustet seg opp med Oktoberhjelm. 


Jeg er storfornøyd med debutsåing av Kjempeverbena i år. De er satt her og der, både i bed og potter rundt i hagen. De dekorerer så fint mellom andre planter.

En litt lav type ridderspore "Magic foutain" til venstre.

 
En navnløs blå til venstre og ridderspore "Summer skies". 
Med de lysende blåfargene liver de opp på hver sin side av sørbedet.

Erteblomstene "Lord Nelson" og "Royal miks".

Er dette en sikori mon tro? Fant den i grøftekanten og måtte jo bare ta den med hjem. Masse lyse blå-lilla blomster og ca 1 meter høy.


Riddersporene "King Arthur" og "Pagan Purple".

Klematisen "Multi Blue" er ny av året.

Blått og lilla gir meg stor glede i hagen, så dette billedraset måtte bli 
min helgeglede hos Vivis hagerom. 
Koselig om du også deler dine helgegleder.
Ha en fornøyelig sensommerhelg alle sammen! 

12. september 2013

Dahlia - Månedens favoritt som blomstrer nå!


"Hva blomstrer hos meg akkurat nå" er ukens tema hos Blommig fredag.
Månedens favorittvekst foregår hos Anna Vattenkanna.
Det måtte bli Dahlia til begge deler! 
Ingen over - Ingen ved siden:) 


Musene spiste alle mine knoller som lå til vinterlagring, så i år måtte jeg begynne på nytt.
En del fine ble det, men slett ikke alle jeg var like heldig med. To årsaker til det; noen knoller hadde nok dårlig kvalitet. Så var jeg litt for vågal og prøvde på nytt i år å plante 
5 meter med Dahlia i et bed med alt for lite sol.... Jaja, nok om det:)

Thomas Edison  på bildet over har gitt gigantiske blomster med en dyp og varm lillafarge.


Eveline har virkelig vært et fornøyelig nykjøp. De nydelige lilla sjatteringene blir gradvis dusere etterhvert som blomsten vokser. Helt klart en favoritt.



Denne har vært utsatt for feilmerking. Skulle vært en Purpinka, men det gjør ingenting for den ble en fin overraskelse. Noen av dere som kan døpe den?



 

Arabian night er den som har gitt rikest blomstring. 
Den eneste i "skyggebedet" som har blomstret, så kåres herved til årets tøffing.
Liker godt den dype røde fargen.


"Dacarin" og "Dark spirit" på vei ut.


"Cafe au lait" og "Inspiration fantastico". 
Sistnevnte har vært en klar favoritt blant humlene.


Siden mange sviktet, måtte jeg spe på med noen søte sommergeorginer.....

 

 
"Heatwave"



Skal ta vare på alle de knollene som ikke ga blomster i år og se om de kommer på bedre tanker til neste år...og ikke minst skal "eieren" sørge for at de får bedre levekår:)

Ha en strålende helg. 

Del og nyt ved å klikke på bildene under.

          Utmaningen som du inte vill missa!

10. september 2013

En hyllest til Ringblomsten!



 Tusen takk til Anne på Moseplassen som løfter Ringblomsten frem i solen. 
Det har den virkelig fortjent.
Jeg lot meg ikke be to ganger om å følge oppfordringen hennes! 

Ringblomsten har fulgt meg trofast fra barns ben av. Ingen sommer hos meg uten den!
Jeg har hyllet ringblomsten i tidligere innlegg 
og står ved at det enkle ofte er det vakreste.


Som dere ser av bildene er det ikke bare jeg som har et nært forhold til den:)


Jeg sår dem absolutt overalt i hagen. 


Ringblomsten sørger for at jeg kan lage bukett etter bukett 
gjennom hele sommeren og utover høsten.


 


Den er like skjønn enten den er alene, sammen med sine likesinnede eller andre blomster.



  

Jeg tror den er spesielt begeistret for å trone sammen med kornblomsten.


Det gjorde godt å få løfte frem Ringblomsten i et billedras.
Bli med å følge Annes oppfordring du også da.