11. september 2018

Duse pasteller og en favoritt!


Rosa er som kjent ikke den fargen jeg synes best om her livet, men i hagen har den fått lov å gjøre sin entrè. Jeg kan ikke nekte for at jeg blir litt myk når duse rosa skjønnheter som dette troner i sommerhagen. Stokkrosen 'Aubad' sådde jeg for to år siden og i år kom den med blomster. 




Så til min nye favorittstaude 'Verbena Hastata' - Tårnjernurt eller Spydverbena, som den også kalles. Fikk frø  i rosa og lilla fra en dansk hagevenn for en del år tilbake. Første runde med sådd lyktes jeg ikke godt med, men fikk til gjengjeld betalt andre gang. Nå blomstrer de i mange bed i hagen og hvilket syn! De faller så harmonisk inn blant andre planter, blomstrer rikt og lenge, trenger ingen støtte, er hardføre (H6) og er høyt elsket av humler og bier. Hva mer kan en ønske seg av en staude?!




Sommerfuglbusken hadde fryst helt ned etter den kalde vinteren. Det er ikke første gangen det skjer. Så jeg hadde et håp på at den ville komme og det gjorde den til gangs. 


Solhattene mine er de som virkelig har kost seg i varmen og tørken. De har blomstret som aldri før. Det kommer nok et blogginnlegg med flere fjonge hatter etterhvert


Jeg fikk også frø  i rosa og lilla av Linaria - Troskemunn av min danske hagevenn. De er et berikende innslag i hagen og er blitt så lubne og fine. De sprer seg som bare det, men ikke verre enn at jeg enkelt kan holde de under kontroll. 


Lekker Ridderspore som jeg dessverre har mistet navnet på. Noen som kan hjelpe?




Dovne humler er den fineste hattepynt. Så må jeg smette inn nok en Spydverbena helt til slutt. Dette er den eneste lilla som har kommet opp. Må huske å sikre meg frø fra den! 


15 kommentarer:

  1. Så vackert i rosa. Det är en favoritfärg i trädgården. Jag hade rosa Linaria i in gamla trädgård, den spred sig villigt:).
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. You are right,it is a beautiful verbena. It reminds me to search a better place for my verbena plant. It is worth it! Lovely flowers and beautiful silhouette. Groetjes Hetty

    SvarSlett
  3. Så fine rosa blomster du viser! Jeg er veldig glad i rosa :)
    Verbena hastata har jeg aldri hatt, men den er jo helt nydelig.
    Ha en fin dag, Jannicke!

    SvarSlett
  4. Spydverbena var ny for meg, supert med sterke stilker så man slipper å binde opp:-)
    Rosa solhatt er flott på denne tiden, og gir mange frøplanter.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
  5. Hei.
    Verbena hastata er helt nydelig. Fint med noe som blomstrer på denne tiden, og det gjør det hos deg. Flotte bilder.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Hei Jannicke

    Flotte billeder af pastellerne:) Verbena hastata er jeg også begejstret for det ligner vildformen du har - den er mere harmonisk end visse af de storblomstrede sorter.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
  7. Det er flotte billeder. Lige noget for mig, for jeg elsker rosa blomster. Spydverbenaen er en af mine favoritter. Den sår sig villigt, men den er velkommen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. ich liebe diese FARBE,,,,,

    wünsche noch einen schönen ABEND
    bis bald die BIRGIT aus TIROL

    SvarSlett
  9. Det er jo flotte nyanser av fargen du viser her, da. Litt over mot lilla, som jeg kan like. Absolutt ingen rosadame jeg, da. Men planter kler rosa som bare det.
    Kanskje du kan kalle deg en rosablogger (hi-hi)!

    SvarSlett
  10. Hej Jannicke!
    Vackra färger, och Verbenan är fin. Köpte en planta förra året, och den blev en favorit.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
  11. Er nå søtt med rosa da, og verbenaen var veldig fin. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Kjempemoro med frø fra venner som blir til flotte planter i hagen! Slik har jeg det også, med masse spydverbena etter frø fra deg. De har pådratt seg masse oppmerksomhet i år.

    SvarSlett